CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, December 31, 2010

lagi berapa detik jerk~~~


ya!!!
lg berapa detik jam?? saat???
utk kita menghabskn sisa2 utk tahun 2010....
dgn pengakhiran tahun 2010 maka...
bermulalah episod baru dlm tahun 2011....
mesti ramai yg sdah mula membuat perncangn utk tahun 2011...
n bnyak juga perkara2 yg akn n harus dilaksanakan.....
ap yg wahida harapkan pd diri wahida n semua...
moga tahun 2011 lbih baik dari tahun 2010..
moga2.... amin........
kot2 la ader yg nk membuat perancgn kan...
apapon wahida harap azam korang sumer akan tercapai.....
tahun 2010 memberi bnyak penglaman manis n pahit yg x akan wahida lupakan....
semua yg berlaku tlah tertulis suratannyer.....
dgn berganjaknyer ke tahun 2011 maka..
umur wahidah juga akn bertambah...
moga2 amlm juga bertambah....
Insya ALLAH....
Bagaimanakah menyambut tahun baru???
adakah perlu menjerit2???
bg wahida wahida x perlu itu semua...
untuk aper semua tue???
yg penting wahida harap x de la keluar anak luar nikah lagi....
MOGA TAHUN 2011 LBIH BAIK DARI 2010....
INSYAALLAH.....

Monday, December 27, 2010

utk yg berkenaan~~~


Untuk bakal teman hidupku, bacalah...

Bakal teman hidupku,

Aku diamanahkan kepada kamu,

Daripada bapaku sebagai wali,

Kepada kamu sebagai suami.

Bakal teman hidupku,

Maafkan aku jika tak seperti yang kamu mahu,

Maafkan juga segala tingkah laku ku,

Kerana...

Aku juga manusia biasa seperti kamu.

Bakal teman hidupku,

Ku pinta pada mu,

Bimbinglah aku,

Ke jalan yang satu,

Jalan yang lurus walau jauh beribu batu.

Bakal teman hidupku,

Maafkan segala cacat celaku,

Maafkan terkasarnya bahasaku,

Maafkan segala salah silapku.

Bakal teman hidupku,

Hanya satu yang ku pinta darimu,

Jagalah aku,

Sayangilah aku,

Dan...

Jujurlah padaku.

hari yg penat n bz gak la.. :P


minggu ni bertugas wajib tuk semua guru...
fuhhh!!!!
n minggu ni adlh mggu yg bz sgt...
hari ni ader mesyuarat panitia.....
mcm2 la program nk wat...
besok lak mesyuarat kurikulum...
malasnyer!!!
lusa mesyuarat guru...
tulat????
entah... x amek tau.., hahahha
jumaat plak.........
taklimat pembayaran yuran....
mmg pack gler....
bulan 12 pown dh nk smpai ke penghujungnyer ni...
maka........
bermulalah sesi pangajaran ak pd waktu pagi...
cm x cayer jer kan...
tanggungjawab pon besar..
rasa cm x leh nk bwak jer....
tgk pada agihan tugas 2011......
mak aiiii!!!!!!!
nama ak ngn geng ak plg banyk........
ap cter plak ni...
ak lau stakat jd ajk x per
ini......
haaaaaa
ambek ko
ketua unit smpai 2 ak kene pegang...
s/u plak smpai 5 ke 6!!!
besar plak tue kejernyer....
x tau dpt terima dgn redha ke x..........
problem betul la...
baru nk rilex tahun 2011..
sekali...
hurm...
x tau la.....
kelas x kemas lg nih...
mcm mn nih???
pening2...
dh la ak share kelas ngn guru blah ptg......
tp..
ap yg pntg ak harap bdak2 ak taun depan x de la wat hal sgt...
tau depan nk jd garang ke x yea???
soalan sengal....
bleh tnyer plak...
al maklumla...
tahun ni bdak2 belah ptg pntg dgr tapak kasut ak...
masing2 takut terus gtau member2 dier...
" wei senyap!! ustazah wahidah dtg!!"
haaa ....... ko.........
muka ak garang ea???
ak pon x tau la....
rasa2 bese2 jer........
tp...
mmg knagn gler tahun ni...
dpt kelas plg nakal n x pndai baca jawi n iqra'
mmg mncbar....
smpai dh rasa cm nk masuk tnjg rambutn jer....
hahahaahaha......
apapon itulah kenangan namanyer....
=)

Sunday, December 26, 2010

hurm....... T_T


sedih... =(
tgh dgr lagu kekasih by devotess.......
sgt mndalam mksudnyer..
adkn ak bleh tabah cm 2???
moga2.........
InsyaAllah.....
dgrkn lah bait2 lagu kekasih.....

kasih
telah terbina sebuah mahligai
mnjadi tanda agungnyer cinta kita
telah kubina sebuah istana
mnjadi tanda cinta sejati
mekar mghiasi taman kasih kita
n diiringi haruman firdausi
dikaulah permaisuri di hati suami
penyejuk di mata penenang di hati
tp angin yg mndatg
bgaikan badai yg mlnda
kau pergi dulu tnpa menunnguku
kerna takdir ku merelakan jua
kekasih
akan ku paharkan doaku di dlm lena n jua jagaku
kekasih
akan ku sirami pusara,mu dgn cinta sejati
andai takdir kita bersama lg
ku ingin hidup bahgia bersamamu
tp amgin yg mndtg
bagaikan badai yg mlnda
kau pergi dulu tnpa menunngguku
ku redakn jua
kekasih
akan kupaharkn doaku
di dlm lena n jua jgku
kekasih
akn kusirami pusaramu dgn cinta sejati
andai takdir kita bersama lg
ku ingn hdup bahgia bersamamu\
kasih
telh terbiana sebuah mahligai
mnjadi tanda agungnya cnta kita
kasih
tlh kubina sebuah istana
mnjadi tnda cnta sejati..
mnjadi tnda cinta sejati........

Saturday, December 25, 2010

Devotees-Kekasih



mendalam maksudnyer..... hurm........ T_T

Friday, December 24, 2010

kesengalan melanda!!





haaaaaa.......... mesti korg nak tau kan kesengalan yg melanda...
ni hah cternyer...
ketika ak sdg print out takwim sekolah 2011..
dua mamat terlepas dari kampong telah mendajalkan ak punyer esaimen....
naseb bek ak perasan....
ni la dia hasil penjahanaman dorg terhadap esaimen ak...
asam jawa betul!!
jgn terkejut ngn ceritanyer....


Gelanggang gajah pendek telah menjadi tradisi bangsa wahida sejak turun temurun di simpang lima, sungai besar…semasa wahida dilahirkan, seekor gajah pendek telah lalu digelanggang hadapan rumahnya.maka dengan lalunya gajah pendek tersebut,terjadi la gelanggang gajah pendek di simpang lima, sungai besar. Setelah setahun umur wahidah abahnya selalu membawanya menunggang gajah pendek itu. Pada suatu hari selepas sepuluh tahun berlalu gajah pendek itu telah jatuh sakit dengan tiba2. Wahidah menjadi risau akan gajahnya. Lalu beliau bersungguh-sungguh mencari bomoh untuk mengubati gajah pendeknya itu yang bernama mat sentul. Selepas bomoh tadi dapat mengubati gajah pendek itu,wahidah dengan bangganya membongkakkan diri digelanggang hadapan rumahnya bersama gajah pendek yang bernama mat sentul. Maka terjadi la permainan gajah pendek disimpang lima sungai besar. Aiman dan Hafiz baru balik dari babussalam. Abang Bashir sangat hensem dan air tangannya sungguh lazat sekali hingga menjilat jari kaki. Aksi ngeri Abas ketika menebar roti canai sungguh mengasyikkan. Abas mampu menebar roti canai menggunakan kakinya yang berbulu lebat. Sekali sekala bulu kakinya yang lebat itu gugur ke dalam roti menambahkan keasyikan dan kelazatan roti yang ditebar. Wahidah oder roti canai enam dan milo ais 4. Selera wahidah sama dengan selera mat sentul. Dan mereka selalu kongsi makanan bersama. Sekian itu sahaja dari kami dan mengucapkan terima kasih kepada HAFIZ ABD MANAF & AIMANNUR FIKRI.
begitulah yea apabila dua org mamat ni bertemu kesengalan nyer pon sangat2 melanda..... harap maklum....

Sabhi Saddi Nadiku



siyes!! best sgt2!!
penyanyi pon hensem tau.. ;)
gatal betul...
lagu best la ni.....
lirik lagu sedih....
5 star!!!
bkn sng nk suker lagu tau... ;)

Tuesday, December 21, 2010

Taylor Swift - Speak Now (Live on Letterman)



I am not the kind of girl,
Who should be rudely bargin’ in on a white veil occasion,
But you are not the kind of boy,
Who should be marryin’ the wrong girl,

I sneak in and see your friends,
And her snotty little family, all dressed in pastel,
And she is yelling at a bridesmaid,
Somewhere back inside a room,
Wearing a gown shaped like a pastry,
This is surely not what you thought it would be,
I loose myself in a daydream,
Where I stand and say:

“Don’t say yes, run away now,
I’ll meet you when you’re out,
Of the church at the back door,
Don’t wait or say a single vow,
You need to hear me out,”
And they said, “Speak now,”

Fun gestures are exchanged,
And the organ starts to play
A song that sounds like a death march,
And I am hiding in the curtains,
It seems I was uninvited by your lovely bride-to-be,
She floats down the isle like a pageant queen,
But I know you wish it was me,
You wish it was me, don’t you?

Don’t say yes, run away now,
I’ll meet you when you’re out,
Of the church at the back door,
Don’t wait or say a single vow,
You need to hear me out,
And they said, “Speak now,”

Don’t say yes, run away now,
I’ll meet you when you’re out,
Of the church at the back door,
Don’t wait or say a single vow,
Your time is running out,
And they said, “Speak now,”

I hear the preacher say,
“Speak now or forever hold your peace,”
There’s a silence, there’s my last chance,
I stand up with shaking hands,
All eyes on me,
Horrified looks from everyone in the room,
But I’m only lookin’ at you,

I am not the kind of girl,
Who should be rudely bargin’ in on a white veil occasion,
But you are not the kind of boy,
Who should be marryin’ the wrong girl,

So don’t say yes, run away now,
I’ll meet you when you’re out,
Of the church at the back door,
Don’t wait or say a single vow,
You need to hear me out,
And they said, “Speak now,”

And you say,
“Let’s run away now,
I’ll meet you when I’m out of my tux at the back door,
Baby, I didn’t say my vows,
So glad you were around when they said, ‘Speak now,’”

*dh lama cari lagu ni... baru jumpa... huhuhu (*_^)

Sunday, December 19, 2010

kepong!!

dah sebulan tinggalkan rumah yg kt kepong..
masyaAllah...
habuknyer x yah ckap la...
keadaan luar rumah pon bnyak yg berubah...
moga kearah kebaikan...
moto plak...
maklumla...
sebulan x dgunakan... merajuk ler....
hadoi....
yg peliknyer 2 wayar tu minyak 2 bocor!!
ya ampon....
pelik2....
terbantut ak nk g selayang....
sabar...
mgkin ader hikmah disebalik sumer tue....
sok.... nk g betulkan motor...
lau x patah kaki ak x leh nk kuar...
chaiyok2!!

Saturday, December 18, 2010

Mana 1 pilihan hati.... =)

Saya bertanya kepada emak, "mak mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?"

Mak jawab, "dua-dua bukan.."

Saya tercengang. Mak mengukir senyuman.

"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." saya menarik nafas dalam-dalam.

"Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?" Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya.

"Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.

"Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.." mak menyusun ayat-ayatnya.

"Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu.."

Saya memintas, "Tak faham.."

Mak menyambung, "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.."

Mak menyambung lagi, "Begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.."

Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini..

Mak menyambung, "Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi. Persoalannya ialah.. siapakah jodohnya itu?" mak berhenti seketika.

Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak buat-buat tidak nampak.

"Mak dulu masa muda ada secret admire. Rajin betul dia hantar surat. Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal. Mak nak belajar sungguh-sungguh. Lama budak tu tunggu mak. Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak. Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu," Mak merenung jauh. Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..

"Mak memang tak ada perasaan lansung pada dia ke?" saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak.

Emak ketawa kecil.

"Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu. Mak takut pada Allah. Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain. Mak, seperti kakak.." Mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya. Kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.

"Dulu bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji. Sebab zaman tu hujung 70-an dan awal 80-an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya. Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung. Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya.." emak melemparkan pandangan ke lantai.

"Selepas itu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan.." sambung emak.

Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.

"Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama ada tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak.." mak menelan air liurnya.

Saya diam. Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.

"Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni. Tetapi kita kena ingat. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai. Bercouple mungkin. Tetapi bukan berkahwin. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."

Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak.

Emak meneruskan, "Allah itu Maha Adil. Dia tak pernah menzalimi hamba-Nya. Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hamba-Nya ialah diri hamba tu sendiri. Sebabnya hamba itu degil. Dia mahukan yang bukan haknya dan yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.

Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan.

Cuba renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya," emak berhenti seketika.

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini.

"Jadi di sini mak nak kamu faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa. Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita beritahu pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak ayah adalah kerana mencintai Allah. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beritahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata."

"Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. Hanya Allah yang boleh memegangnya. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah. Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya, rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti."

"Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kamu, terimalah dengan hati yang redha. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kamu sayang, tak jadi hal lah. Tapi kalau dapat yang kamu tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kamu ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kamu sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kamu sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kamu.. Alangkah bertuahnya kamu kalau kamu mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur," sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.

Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat. "Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara," emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya.

Thursday, December 16, 2010


Malam pasangannya siang,
Jaga pasangannya tidur,
Rajin pasangannya malas,
Dan lelaki pasangannya perempuan.

Kerana perempuan adalah
pasangan kepada lelaki,
maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita
itu dapat memikat hati lelaki.

Bila berkata tentang terpikat,
maka ia ada hubung kait dengan nafsu.
Jika ia ada hubungkait dengan nafsu,
ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan.

Jadi untuk mengawal nafsu, mestilah dikawal dengan iman.
Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah
Allah dan RasulNya dan menjauhi laranganNya.

Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol.
Simbol apa, semua orang tahu.
Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika
tidak dikawal dengan iman.
Maka mata lelaki ini selalu menjalar
apabila terlihat seorang perempuan.

Setiap bentuk badan seorang
perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki
dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu.
Apabila seorang lelaki terlihat seorang
perempuan, maka perkara pertama yang akan
dilihatnya ialah rambut wanita berkenaan.
Maka akan ditafsirlah berbagai2 cara oleh
seorang lelaki akan rambut wanita berkenaan.

Oleh kerana itulah wanita wajib menutup rambutnya.
Apabila rambut wanita itu telah ditutup, maka
mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat
bentuk lehernya,
maka wajiblah wanita itu menutup lehernya.
Maka mata lelaki itu akan turun lagi
melihat bentuk payu daranya,
maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk
payu daranya dengan melabuhkan tudungnya.

Setelah itu mata lelaki akan
turun lagi melihat
bentuk ramping pinggangnya,
maka labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak
bentuk pinggangnya,
maka mata lelaki itu akan melihat pula akan
bentuk punggungnya,
maka wajiblah wanita itu membesarkan pakaiannya
agar bentuk punggung tidak kelihatan, dan
lelaki itu akan pula melihat bentuk pehanya,
maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain
yang agak ketat sehingga terlihat bentuk
pehanya walau sedikit,
maka akan dilihat lagi oleh lelaki itu akan
bentuk kakinya pula,
maka janganlah wanita itu berseluar, kerana
terus-terang pihak lelaki bercakap, walau
muslimah itu bertudung labuh, berbaju labuh,
jika beliau memakai seluar,walau nampak besar
sedikit, nafsu kami lelaki akan terusik secara
sepontan, entah tak tahu Kenapa?

Mata lelaki ini nakal, setelah tidak ternampak
akan bentuk kakinya,
maka akan dilihatlah pula akan mata lelaki itu kepada kakinya,
maka wajiblah wanita itu untuk menolong lelaki
itu tidak berdosa, menutup kakinya dengan
melabuhkan kain, atau memakai stokinyg warnanya
jangan sesekali berwarna kulit perempuan,
maka mata lelaki ini akan kembali ke atas,
akan melihat pula bentuk tangan wanita itu,
maka tolonglah wahai muslimah, agar melabuhkan
tudung menutupi bentuk tangannya yang indah pada pandangan lelaki.

Maka wahai lelaki,
janganlah pula kamu melihat mukanya,
kerana ia akan menimbulkan fitnah, kecuali jika
kamu wahai lelaki, ingin meminangnya.
Jika wanita itu cukup soleh, takut mukanya yang
cantik akan menimbulkan fitnah,
maka berpurdahlah kamu,
jika itu lebih baik untuk kamu.

Tetapi mata lelaki ini ada satu lagi jenis
penyakit,iaitu mata
lelaki itu akan tertangkap dengan sepontan jika
ia terlihat warna yang menyerlah atau terang
jika ianya berada pada perempuan.

Maka oleh itu wahai perempuan, tolonglah jangan
memakai pakaian yang warnanya terang-terangan sangat.
Jika hendak pakai pun, pakailah untuk suami.
Itulah wahai muslimah, jika anda semua ingin tahu
apakah dia mata lelaki itu, dan perlu
diingatkan, jika semua aurat telah ditutup,
jangan anggap tugas kita telah selesai, perlulah
pula kita menjaga kehormatan diri masing2,
jangan keluar seorang2,keluarlah dengan
mahram, atau keluarlah sekurang2nya 3 wanita agar
tidak diganggu gangguan luar, mata lelaki pula
janganlah menjalar langsung kepada muslimah,
walau muslimah itu telah menutup aurat,
insyaAllah selamat dunia akhirat.

Seperti firman Allah,"Dan tundukkanlah pandanganmu
dan jagalah kemaluanmu".
Dunia sekarang telah banyak yang cacat celanya,
sehingga ketaraf seseorang yang memakai tudung
masih beliau tidak menutup aurat, dan pada kaum
lelaki, mata kamu itu wajib untuk tidak
mencuri2 melihat wanita muslimah, kerana ia
dilarangi oleh Allah SWT.

Ingat-ingatkanlah wahai muslimin muslimat.
Sekilau-kilau berlian paling menarik untuk dicuri..
Seindah-indah ciptaan adalah yang paling sukar untuk dijaga…



wasalam………………….

Wednesday, December 15, 2010

sepetang bersama syg2 ku!!!





haaaaaaaaaaaa..........
mcm paas je kn entri ni...
dah bbrapa hari ni asyik entri sedih je kn.....
arini wat entri happy plak....
sayang2????!!!
sapa tue????
mesti tertanya2 kn...
haaaaa....
sayag2ku itu adlh anak2 buah ak....
kitorg happy sgt petg semalam....
sgt2!!!
kitorag g pantai sg nibong..
makan2...
dolan2...
hahahahaha......
mmg best gler.....
anak buah laki ak tue smpai x nk balek tgk pantai...
mcm la makcik dier skali.......
rasa mcm wa!!!!
cantiknyer!!!!
huhuhuhuhuhuhu
bler la lagi nk mcm 2 kn.........
ak sgt2 sygkn anak buah ak.........
fuhh!!!!
kenangan gler...........
duduk tepi pantai smbil mkn ais krim......
yummy!!!!
kat sini ak sertakan gmbar2 yer...
tgk la yea...... ;)

hampa sangat!! =(


ak menulis entri dlm keadaan yg begitu sedih hampa yg amat sangat...
ak x sangka ini yg ak dapat........
dh lama rasanyer ak bersabar...
tp kali ni mmg ak x leh nk pendam lg.........
x pernah sekalipon ak meninggikn suara dgn dia.....
tapi aper yg berlaku mlm ni???
dia tension gn kejer dia tengking ak.....
ak ni sapa???!!!
dh pnat ak sabar........
terus menitik air mata aku.......
teramat sedih sgt.........
tanpa memikirkan ap2 lg...
ak dgn rasa kecewa menutup hp ak dua2......
ak x nak layan perasaan 2!!
trus dgn kecewa ak menolong mak bapak ak......
alhamdulillah........
ak smakin ok....
ak x nk jadi lemah...
ak dh PENAT!!
bialah ap dia nk kata....
ak dh tekad.......
ak dh bgtau mak ak...
ak x nk pkir lg bnda ni..........
apapon...
LIFE MUST GO ON!!
moga ak lbih tabah....
mmg diakui dlm kuarga ak la yg plg ciwek..
air mata ak mudh sgt manitik kalau ak marah atau sakit hati kecuali time gembira......
itulah ak sbaryer......
ak ni cpat terasa sbnarnyer n suka pendam......
itulah aku.......
lemahnyer la ak.....
sangat2!!!
apapon.............
biarlah masa yg mnntukn semuanyer......
insyaAllah............
Amin.........


Monday, December 13, 2010

tetiba je rasa sedih!! :(


hurm.... x tau la!! tetiba je ak rasa sedih sgt2!! rasa nk nanges jer... adoi..... apehal plak ni yer... hati oh hati......... x yah la camni.... ssh la... kata nk hati yg kental... teringat benda lama!! OMG!! asal muncul balek???!! x sanggup la,,,, x nk jd cm dulu.. x nak sedih2!!! argh!!! bencinyer.... teringat plak cter mghrib tadi.... tetiba plak ader mamat x betul bg msg miss u??? bengong ke x betul ke ak x tau la.... silap besar la yea,,,, tp ak cam kenal je dari gaya msg yg dia bg,,, tp???? ntahla... mlas nk pkir... x penting pon.... apapon.... yg pntg dapat ceramah free mamat tue maghrib tadi... hah!! padan dgn muka..... dia igt ak ni jenus melayan kowt... mntak maaf la yea..... dh x bg salam!!! orang islam ke 2???? huh!!! dah tue bleh plak nk jd imam ak..... x betul agaknyer..... bengang plak tetiba teringat bnda tue!! sabar wahida... kau x leh cmni... sabar2.....


* thanks pada kwn2 yg caring pasal ak.... terutamanyer my darling puteri n tikah mlm ni.... n member2 yg len gak... thanks so much.......

Sunday, December 12, 2010

hari yg x berapa nk ok.... :(

fuhh!!!
baru je smpai rumah......
penat gler.... apapon...
alamdulillah!! sampai gk kt rumh akhrnyer...
pent2 pon sempat gak bkak blog...
huhuhuhuhu...
nk citer ni...
pg td dgn x sedianyer ak pon bentang pedagogi tajwid....
mmg rasa macm x tau pape...
bace slide yg ader jer....
naseb bek k.ina ader...
tolong ak ckit2....
terketak2 lutut ni....
x tau nk kata la....
tp alhamdulillah... ok gak....
bila dicongak2...
alamak!!!
mggu depan mid term pedagogi...
apapon ak x bacer lg...
mak ai!!!
punya la kacang goreng soalannyer (padaal susah nk mampos)
x tau la aper nk jadi...
mmg blur gler ak sem ni...
x tau nk kata aper
dh la ak ni mmg dh terlebih pandai sgt....
tetiba ak teringat kata puan suzara,,,
kalau jadi sesapa yg pedagogi 1 x dpt B..
x leh nk hamek pedagogi 2...
hambek ko!!
adoi... pening pale ak terus......
harap2 x cm2 la...
tertekan wei....

mood ak hari ni setengah2...
sebab per????!!
sebab mlm td ak tdo kul 2 stgh pagi..
bgnnyer kul 6 stgah...
hah!! hambek ko...
x cukup tido ak...
last2 kat kuliah gerko td ak pon sleeping beauty la....
hihihihihihi...
jahatnyer la...
sory en shuib.....
x disengajakan....... pastue tgk phone bateri dh nk kong....
alamak!!! rupa2nyer ak terlupa bwak charger la....
adoi... sejak bler ak jd pelupa ni???
bnyk terminum air semut kowt...
alasan semata2!!!
2 la namanyer wahidah kan...
apala nk jadi....

* pssst.... wei.... nk krgkn berat bdn nk jd slim cane ea????!!! hak2... tobat betul ak ni....

Friday, December 10, 2010

Apakah Itu cinta????



Apakah telapak tanganmu berkeringat, jantungmu berdetak cepat, dan suaramu tercekat saat berada di dekatnya?

Itu bukan Cinta, itu Suka.

Apakah kamu tak bisa melepaskan pandangan atau genggaman dari dirinya?

Itu bukan Cinta, itu Nafsu.

Apakah kamu menginginkan dia saat dia sedang tidak ada?

Itu bukan Cinta, itu Kesepian.

Apakah kamu ada di sana karena itulah yang diinginkannya?

Itu bukan Cinta, itu Kesetiaan.

Apakah kamu menerima pengakuan cintanya karena kamu tak ingin menyakitinya?

Itu bukan Cinta, itu Kasihan.

Apakah kamu ada di sana karena dia memelukmu atau menggenggam tanganmu?

Itu bukan Cinta, itu Ketergantungan.

Apakah kamu ingin memiliknya karena tatapan matanya membuat hatimu berdegup kencang?

Itu bukan Cinta, itu Tergila-gila.

Apakah kamu memaafkan kesalahannya karena kamu peduli padanya?

Itu bukan Cinta, itu Persahabatan.

Apakah kamu mengatakan padanya setiap hari bahwa dialah satu-satunya orang yang kamu pikirkan?

Itu bukan Cinta, itu Dusta.

Apakah kamu ingin memberikan semua benda kesayanganmu untuknya?

Itu bukan Cinta, itu Sikap dermawan.

Apakah kamu tertarik pada orang lain, tapi tetap setia mendampinginya tanpa pernah menyesal?

Barulah itu Cinta.

Apakah kamu menerima segala kesalahan dan kekurangannya karena itulah bagian dari dirinya?

Barulah itu Cinta.

Apakah kamu menangis saat dia sedih meskipun dia kuat?

Barulah itu Cinta.

Apakah kamu memaafkannya dan bersedia tetap bersamanya saat dia menyakiti?

Barulah itu Cinta.

Apakah kamu tetap setia apapun yang terjadi, baik saat gembira maupun sengsara?

Barulah itu Cinta.

Apakah kamu bersedia memberikan hatimu, Episode Kehidupanmu, dan Suka dan Dukamu untuknya?

Ya, itulah Cinta.

Sekarang, tarik perlahan nafas anda. Dan pejamkan mata anda.

Bayangan siapa yg pertama kali muncul? Kemungkinan besar dialah orang yang anda Cintai

***

Dikisahkan sewaktu masih kecil Husain (cucu Rasulullah Saw.) bertanya kepada ayahnya, Sayidina Ali ra: "Apakah engkau mencintai Allah?" Ali ra menjawab, "Ya". Lalu Husain bertanya lagi: "Apakah engkau mencintai kakek dari Ibu?" Ali ra kembali menjawab, "Ya". Husain bertanya lagi: "Apakah engkau mencintai Ibuku?" Lagi-lagi Ali menjawab,"Ya". Husain kecil kembali bertanya: "Apakah engkau mencintaiku?" Ali menjawab, "Ya". Terakhir Si Husain yang masih polos itu bertanya, "Ayahku, bagaimana engkau menyatukan begitu banyak cinta di hatimu?" Kemudian Sayidina Ali menjelaskan: "Anakku, pertanyaanmu hebat! Cintaku pada kakek dari ibumu (Nabi Saw.), ibumu (Fatimah ra) dan kepada kamu sendiri adalah karena cinta kepada Allah". Karena sesungguhnya semua cinta itu adalah cabang-cabang cinta kepada Allah Swt. Setelah mendengar jawaban dari ayahnya itu Husain jadi tersenyum mengerti :)



Devotees - Sahabat - ImanTube.com (Upload,Share,Download Islamic Videos)



tetiba plak terlayan lagu ni,,,, sedih sgt.... rasa syu jer... teringat zaman sekolah dlu.... ak bknnyer bdak bek pon... kdg2 wat jahat gak.... hurm... tp betullah kata org... rasa la puas2 time sekolah... pasti akan rindu gler.. yup.... tepat sgt.... bnyk knangn manis n pahit kiter akn dapat,,,, tp yg x berubah tetap saiz badan ak,,,, huhuhuhu,,,, papepon.... ak nk tujukan kpada semua sahabat2, kawan2 yg p'nah mgnali diri ni.... ikhlas dr hati insan yg bernama wahidah anak wak samat.... =)

zaman muka x berapa nk ader jerawat!!


hola!!!
tetiba ak kanget sangat2 time sek dulu lo....
sangat2.... lg2 time sek menengah...
moment2 yg x kn dpt ak lpakan.....
semua member2 ak adlh tg terbaik n ak SAYANG korang........
bak kata tira dak bekas dorm ak...
rindu KETAT2!!
huhuhuhu..
jgn x caye....
bler la dpat jumpa korg sumer sama2 ea....
mood sedih ni...........
kalau la ak dpt patah balik ke masa dlu akan ku rakam setiap saat detik yg berlaku n x kn terlepas walau sesaat pon..............
haaaa... kn dh berjiwang plak.....
tuk kawan2 yg ku kenal di batu 38....
u are the best!!! sgt2!!!
tau... n dont try to forget me tau....
tp nk wt cane kn???
umor pon dh semakn muda.....
x mcm dlu... lau dulu..
tau nk enjoy je memanjang....
tp skrg????!!
kene pkir masa depan sendiri... bleh x lau x nk pkir???
soalan bodoh plak yg keluar.....
ak nk masukkan jgk gmbar korang...
lau korg x suka sory yea....
yg pntg ak syg kt korang,,,
forever n ever tau!!!

alamak!!
sekali sedar2 rupanyer ak x de gambar tika....
i'm ssory tika....
t ak upload yer...
sgt2 mtk maaf....


Thursday, December 9, 2010

nothing!!

This is my BFF!!


ntahlah!! ak x tau la.... ak dh mlas nk pkir....
sekarang ni ak berserah je pd takdir...
mgkin tue la jlan yg terbek kowt,,,
insyaallah....
w/p ak x dpt terima tp ak kner terima HAKIKAT!!
bgn wahieda....
jgn ikut sgt hati ko yg salah 2...
biarkn dia...
biar!!
hidop mmg mcm nie....
kner terima!!
mulakan semgt baru...
mmg perit tp wajib!!
bak kata apies harus wahid!!
ntahla apies...
nak nasihatkn org mmg sng..
cam ak nasihtkan ko dlu..
biler kene kt ak sdr,,,
x tau nk kata...
apapon... ak akn igt kata2 kau...
really!!!
kehidupan ak dh len..
x mcm dlu lg...
argh!!
Ya Allah....
tenangknlah hati Aku...
hurm........
Amin........

ni la my BFF forever!!

Wednesday, November 3, 2010

3/11/2010

fuhh!! esok ader mesyuarat guru... x tau la pe nk jadi.... rasa cm x nk dtg pon ader... menyeramkan.. minggu ni adalah minggu plg tension gler!!! esaimen berlambak2!! x tau nk mula yg mana,,,,,,,, hah!! lom ngn kejer as a teacher la katanyer... sampai ak rasa cam nk kener migrain la plak.... pale berdenyut2 jer.... mmg dugaan betul.... tp sok kenr start gak... adoi!! subjek sem ni susah wooo!!! dpt lecture straight plak tue... apo nk kata???!! terima je la.... yg plg ptg skrg i realy miss my mummy n abah!! so much!! dh dekat sebulan x balek..... sedihnyer... =(

Monday, October 18, 2010

dissapointed!!

really dissapointed with u!!! honestly!!! I thank you for following this. I know I'm not important to you .. and I realized ... This last if I did not reply to messages or calls you do not lift the angry .. I am pleased with it .. that you want to kn ... I really appreciate what you already make me .. highly appreciated ... thanks so much!!

Thursday, October 14, 2010

Flu + Fever!!

OMG!! hari ni dpt flu yg agk teruk gak la.... fever pon sama.. tetiba jer dpt flu n fever... bdn ngh panas gler ni.. bdn berpeluh2.. dh telan panadol activfast pown still x kurg2.... pale pening gler2.... nk lelapkn mata pown x leh... nk kata kner ujan x der plak.... hurmmm.... x tau la... but still thans to Allah sbb bg sakit.. kurg ckit dosa2 kecik ak yg dh banyak tue... amin.... moga2 ak cpat smbuhla.. maybe sbb ak rindu kt mak kot... ye la... balek kmpong pown x puas lg ckp ngn mak.... lpas ni tggu cti sekolah la baru bleh balek... ahad ni register kuis balek.... hurmm... entahla~~

Wednesday, October 6, 2010

Kenapa Khinzir Haram!!!

Ternyata amaran yang dikeluarkan daripada firman Allah telah mula dapat disyukuri oleh mereka-mereka yang beriman dan mentaati perintahNya. Pelbagai kajian mula dibuat secara lebih terperinci.

Di dalam Journal of Virology 1997, dilaporkan kajian yang dilakukan oleh 12 orang pakar-pakar sains yang diketuai oleh Dr. Yoshihiro Kawaoka, dari Universiti Wisconsin. Pertemuan mereka jelas menunjukkan, pada kerongkong khinzir ada sel-sel tertentu yang mampu mengubah pelbagai kuman virus kepada bentuk yang berbahaya kepada manusia. Saintis-saintis menganggap khinzir sebagai mixing vessel atau 'tempat pelbagai kuman dikumpulkan untuk diubah kepada bentuk yang berbahaya'.
[Source: The Detroit News, Scientists Discover the Infection Route Between Bird Virus and Pigs, Robert Cooke, Okt 20,1997]

Di dalam BBC News pula, pada 29 Oktober 1999, telah memfokuskan penemuan para saintis yang menunjukkan, virus khinzir menjadi punca berlakunya wabak-wabak yang paling teruk di dalam sejarah dunia perubatan moden pada tahun 1918. Saintis-saintis mendapati wabak-wabak yang menyerang Hong Kong pada tahun 1968 juga berpunca daripada virus khinzir.
[Source: [url=http://news.bbc.co.uk/hi/english/health/newsid_489000/489385.htm:125oxblw]news.bbc.co.uk/hi/english/health/ne...9000/489385.htm[/url] ]

Mengikut kajian itu juga, virus binatang yang biasanya tak menjangkiti manusia bertukar menjadi kuman yang berbahaya yang menjangkiti manusia, selepas memasuki sel-sel di dalam khinzir ini. Penemuan ini mampi memberi jawapan kepada punca empat wabak penyakit demam selsema flu yang menyerang dan membunuh jutaan manusia pada abad ke 20.

Penyakit-penyakit ini bermula dengan serangan Spanish flu pada 1918, diikuti Asian flu pada tahun 1957 dan Hong Kong flu pada 1968 dan Russian flu pada 1977. Kajian-kajian oleh saintis ini menunjukkan kuman-kuman pembunuh ini dikeluarkan oleh khinzir sebelum menjangkiti manusia sejagat, terutamanya pada tahun 1918.
[Source: Centres For Disease Control & Prevention, Pandemic Influenza, USA 2000]

Menurut Dr. Virginia Hinshaw pula, Dekan di Graduate School University Wisconsin-Madison, virus sentiasa berubah kepada bentuk lain dan khinz!r merupakan suatu takungan yang mampu mengubah virus flu kepada bentuk yang lain dan sistem pertahanan manusia tidak mampu untuk menangkis daripada serangan-serangan ini.
[Source: Your Health, Flu Fighters, Research for University of Wisconsin-Madison, [url=http://www.news.wisc.edu/chancellor/yourworld/45.html:125oxblw]www.news.wisc.edu/chancellor/yourworld/45.html[/url] ]

Pada bulan November 1997 pula, Dr. Robinson Weiss daripada Chester Beatty Laboratory, London mengesahkan kewujudan virus PERVS di dalam khinzir dan ini menyebabkan Kerajaan British mengharamkan kesemua aktiviti pembedahan pemindahan alat/organ daripada khinzir kepada manusia.
[Source: Campaign for Responsible Transplantation - Press Releases 1998, New Biotech Partnership Threatens Public Health, Oct. 21 1998]

Sebelum itu pada bulan Ogos 1997 pula, saintis-saintis dari Australia telah menemui satu lagi virus dari binatang ini. Ia amat bahaya kepada manusia dan belum pernah ditemui dan dikenali sebagai virus menangle daripada kumpulan paramyxovirus.
[Source: Mercola. com, New Pig Virus Can Infect Human, Dr. Joseph Merola, 1998]

kekurangan lelaki yg mnjd kegilaan wanita??????

Menurut kajian sebuah universiti terkemuka di Amerika Syarikat, terdapat sekurang-kurangnya 5 kekurangan pada lelaki yang menjadi kegilaan wanita. Terdapat beberapa lagi yang menjadi pilihan wanita, tetapi saya senaraikan 5 pilihan tertinggi. Apa2 pun korang semua mesti ada pendapat sendiri. Bak kata pepatah 'lain rumput lain belalang, lain orang lain cita rasa'.

Apa lagi, Jom kita terjah jenis-jenis kekurangan itu :-

1. Kesan Luka
Bekas luka adalah sebuah daya tarikan bagi wanita kerana bekas luka pada lelaki dianggap sebagai lambang kejantanan oleh banyak wanita. Lihatlah kesan luka di muka Frank Ribery ini. Awek dia model tu..

2. Bersifat Aneh
Mempunyai sifat-sifat aneh mungkin menjadi cemuhan masyarakat. Namun jangan hairan jika mereka ini mempunyai awek yang cantik. Ini kerana wanita sukakan lelaki 'lain dari yang lain' kerana dah bosan dengan lelaki biasa yang banyak di pasaran.

3. Peluh keringat
Peluh berlebih pasti membuat kepercayaan diri berkurang. Namun bagi sebagian perempuan, peluh keringat itu membuat lelaki kelihatan seksi. Apatah lagi keringat itu keluar ketika lelaki tengah bersukan.

4. Uban
Tahukan anda aktor Richard Gere yang dianggap semakin seksi ketika rambutnya memutih. Sebenarnya uban dijadikan lambang kematangan dan kedewasaan lelaki oleh wanita. Jadi buat apa menutupinya?

5. Kacamata
Wanita kini lebih tertarik dengan lelaki berkacamata kerana nampak pintar di mata mereka. Bagi anda yang memiliki penglihatan kurang baik, tak perlu ragu memakai kacamata. Yang penting, sesuaikan bentuk bingkainya dengan bentuk wajah anda.

ye ker/???? bg ak x........ ak rasa x tepat la info ni... tp ak dpt info ni dr lelaki....... ntahla........

10 Tips Lelaki Buaya Darat......

Ini tips untuk wanita-wanita, korang kena berhati-hati dengan 10 jenis lelaki. Lelaki-lelaki tersebut boleh bikin hidup anda bermasalah macam mereka juga.
  1. Lelaki yang sering berkata: "Abang memang sayang kat ayang, tapi abang belum bersedia untuk hubungan yang serius". Amboi dah 3 tahun berkepit sana sini, masih belum bersedia ker? ha..ini lelaki tarak betoi punya. Diorang nak flirt jer, walhal anda belum ada dalam kamus hidup mereka.
  2. Lelaki yang call/sms ikut suka ati diorang jer. Eh ikut suka ati diorang ja nak jumpa kita, nak call kita, bila kita perlu kan dia, bayang pun tak nampak.
  3. Lelaki yang suka ajak dating, tapi bukan dating pon. Paham tak ayat tu? ala, korang tak pernah ker pergi dinner berdua?, jejalan berdua, tengok sunset berdua? Kalau orang lain tengok sure ingat korang couple & tengah bercengkerama. Padahal si lelaki tak pikir pun tu dating. Kepada wanita, jangan asyik keluar kehulur kehilir dgn lelaki sangat. Jatuh saham nanti babe.
  4. Lelaki yang dah ada awek, tapi selalu sms/call n jumpa anda. Ooo ini lelaki paling bahaya, tapi malangnya paling banyak di Malaya. Lelaki jenis ni dah ada awek, tapi wanita lain juga dia nak bermesra. Bila kantoi dengan awek, diorang akan cakap korang kawan jer, takkan nak berkawan tak boleh? Amboi. Kalau setiap malam call, bila awek not around, mula naik tocang. Lelaki jenis ni ternyata buaya tembaga tak laku.
  5. Lelaki yang pikir apa diorang buat semua betoi. Aduhai, pandangan kita semua salah, dia jer yang betol, Diorang ni jenis penting diri sendiri dan tak kan pikir perasaan orang sekeliling termasukla korang.
  6. Lelaki yang blurrrr sentiasa. Contoh nya, lelaki yang tak paham kehendak wanita, even korang cakap terus terang pun dia ingat itu benda remeh ja. Ambil ringan perasaan kita.
  7. Lelaki yang tak tahu kehendak sendiri. Kalau la diorang tak reti nak paham kehendak sendiri, korang ingat diorang boleh paham korang?
  8. Lelaki yang selalu kacau korang, walaupun korang tu tengah busy menyelamatkan dunia. Lelaki suka sangat nak berkepit dengan korang, tak kira la korang keja ke apa ker. Sikit2 call, sms, nak jumpa. Mula-mula korang rasa ok. Tak lama kemudian korang sure tak tahan. Rimas dan lemas.
  9. Lelaki yang suka kutuk lelaki lain, dengan harapan korang tak dekati lelaki yg dikutuk. Sah-sah lelaki ni kuat jeles, dan jangan terkejut diorang ni jenis ngada-ngada.
  10. Lelaki yang tak dapat memberi layanan yang betul untuk seorang wanita. Apa lagi korang harap? buat siksa jiwa jer. nampak sangat lelaki jenis ni sukar nak bahagiakan korang.

p/s: Sumber ni aku dapat dari sorang kawan di facebook.. Tapi bukan lelaki je cam ni. Perempuan pun sama je. Betul tak? Tap kalau ada pasangan anda sifat cam ni jangan la plk korang terus tinggalkan dia yek. Selidik betul2 dulu. :)

Tuesday, October 5, 2010

UJIAN~~

Ya Allah!! besrnyer ujian mu ... sampai ak x sggup nk tempuh n hadapi..... segala ap perjalann yg ku laliui skrg jln critanya agak sama spt yg sblum ni.... smpai ak terasa fobia Ya Allah... ak x nk kcewakan my parents... n diri ak terutamanyer.... alagkh bgusnyer lau ak ader kt kmpong skrg... mgkin terubt sikit mslah ak ni... x de la ak fikirknnyer jer,,,, bulan yg spatutnya mmbuatkn diri ak happy tp sbaliknyer.. dugaan yg mnimpa x henti2... bahagia hnya skjap.... bila kah bahagia yg kekal abadi tuk ak??? mgkin d akhirat t,,, stlah ak ditarik nyawa dr badan br ak akn merasainyer.... Ya Allah~~ tolonglah hambamu ini,,,, ak mohon.... x sanggup nk tempuh ya allah.... rasa nk bunuh diri pown ader... ak tau ya allah,,,, bunuh diri tue dosa besar,,,, tp knapa dlm fkirn ni asyik nk mati jer,,, taubatknlah ak Ya Allah,,,,,

Alhamdulilah~~~

malam ni ak rasa BAHAGIA sgt... ak dh mula percaya dier..... x sgka dpt ckp ngn sepupu comel dier... petah plak 2... rasa seronok sgt.... alhamdulillah.... ak msih berpeluang knal ngn org yg cm2... ak bersyukur sgt... hurm... tp sejak 2 mnjak ni dier bnyk sgt mslh... sampai ak nek risau ngn kesihatan dier... dh la dier bnyak pnyakit.... ak mhon YA ALLAH... pnjgknlah usia dier YA ALLAH... dier suker sgt ngn bdak2... jrg kn lelaki suker bdak2.... tp dier ni len.... even dier x hensem tp hati dier bek.. w/p kdg2 ak selalu kner marah ngn dier... mn x nyer ak x pnah nk jg heti dier... asyikdier je jg ati ak.. kejamnyer ak kn... hurm... x kering gusi ak ckp ngn anak m.teh dier... happy go lucky jer bdknyer... sebuk nk suh ak dtg sana.... sabar ye uni... tggu smpai msnyer akk akn smpai jgk kt umah uni...

Friday, September 3, 2010

ILMU~~


Perbezaannya Antara Lelaki Dan Perempuan

1. Wanita menarik nafas lebih kerap dari...pada lelaki, manakala lelaki menarik nafas lebih dalam daripada wanita.

2. Sistem badan lelaki dan wanita pun tidak sama. Lelaki lebih banyak memerlukan oksigen berbanding wanita supaya mereka dapat menukarnya menjadi tenaga.

3. Kulit lelaki lebih kasar, kulit perempuan lebih halus.

4. Perempuan lebih halus suara berbanding lelaki yang kasar dan besar suaranya.

5. Lelaki memiliki tulang anggota yang lebih panjang berbanding wanita. Tulang wanita bukan sekadar lebih kecil malah susunannya berbeza disebabkan wanita diciptakan Tuhan dengan struktur tubuh bagi melahirkan anak.

6. Demikian juga pada segi psikologi, wanita secara umum lebih bersikap mudah mengikut kata hati, lebih berminat kepada cinta dan kasih sayang dan hubungan perasaan.

7. Apabila mengamati benda, kedua-duanya juga berbeza. Lelaki lebih menggunakan pengamatan tumpuan. Manakala wanita menggunakan lebih pengamatan luas dan membesar. Pengamatan lelaki ibarat cahaya laser yang menumpu kepada sesuatu objek. Manakala, pengamatan wanita ibarat lampu suluh, yang membuka; menampakkan banyak benda.

8. Wanita mahu mengambil tahu semua perkara. Daripada perkara kecil sehingga perkara besar. Sementara lelaki hanya menumpukan kepada matlamat utama;

9. Cuba perhatikan kepada wanita, apa yang mereka bawa apabila berjalan keluar rumah. Tengok sahaja pada beg tangan mereka. Lebih besar daripada lelaki. Lelaki membawa beg kecil sahaja. Di dalamnya hanya ada lesen kenderaan, duit, surat-surat penting dan kad kredit bank. Dalam beg tangan wanita semuanya ada. Di dalam beg tangan perempuan ada dompet duit, kad kredit, buku bank, buku cek, ada alatan make-up, cermin, sikat rambut, tisu muka, pengetip kuku, kunci pen, pensel, ubat sakit kepala, gambar suami, gambar anak, cermin mata hitam, buku telefon, tuala ehem.. ehem...dan macam-macam lagi.

10. Kenapa sedemikian dilakukan oleh wanita? Jawabnya kerana wanita memikirkan pelbagai kemungkinan perkara yang boleh berlaku. Mereka lebih peka, apabila sesuatu terjadi, persediaan sudah pun dilakukan. Ini bermakna pemikiran dan penumpuan wanita lebih lebar.

11. Pada lelaki, cukup dengan lesen memandu dan duit. Sebab mereka mahu sampai ke matlamat. Duit untuk membeli. Lesen memandu supaya selamat daripada disoal polis.

Demikianlah perbezaan yang wujud antara lelaki dan wanita. Kerana itu, tidak hairan apabila suami isteri ini melihat banyak perkara secara berbeza. Urusan-urusan rumah tangga kadang-kadang ditangani secara berbeza. Contohnya, suami isteri yang kedua-duanya bekerja, mereka terpaksa keluar dari rumah awal 2 pagi.

Dalam banyak hal, wanita bekerja yang paling kerap bersungut. Suaminya, apabila keluar sahaja dari rumah, yang dibawa hanya kunci kereta, masuk dalam kereta dan hidupkan enjin, kemudian tunggu isteri. Matlamat mereka ke pejabat. Manakala si isteri, memikirkan apa yang anak bawa ke sekolah, baju di ampaian siapa hendak ambil, anak belum pakai baju lagi, anak belum makan lagi. Kalau bolehnya, dia mahu memikirkan semua benda, kerana padanya, apabila sesuatu terjadi, bagaimana kesudahannya? Biar lewat ke tempat kerja, asalkan semuanya beres.

Apabila si suami dan si isteri ke kompleks membeli belah. Si isteri, apabila masuk sahaja ke pusat membeli belah dia melihat banyak benda dahulu, satu persatu, perlahan-lahan, dari atas ke bawah, kain ini dipegang, diperhatikan digeselkan. Kemudian pegang pula kain lain, selepas berjam-jam barulah dibuat pilihan membeli.
Pendek kata, si suami yang menjadi pengikut setia mudah bosan. Bagi lelaki apabila hendak membeli sesuatu, terus dituju ke tempat yang ingin dibeli dan membeli. Membeli belah pada lelaki tidak mengambil masa yang lama seperti perempuan.

Contoh-contoh tersebut menunjukkan wanita mengamati sesuatu berbeza daripada lelaki. Sebab itu, jangan bergaduh selepas membeli belah, jangan bergaduh ketika mahu ke tempat kerja. Si isteri jangan putus asa melihat si suami, apabila keluar sahaja dari rumah terus masuk kereta.Tanpa mengangkat botol susu anak, kain lampin anak, dan berbagai lagi untuk dibawa ke rumah pengasuh.
Akuilah kita berbeza. Perbezaan bukan untuk bermusuh, sebaliknya bagi saling membantu dan berkasih sayang. Kerana kita berbeza, kita lebih berkasih sayang.

Jangan disebabkan perbezaan pada cara berkasih sayang antara lelaki dengan seorang wanita, maka timbul krisis rumah tangga berpuluh tahun. Tentulah kerana perbezaan yang ada antara kita itu, maka kita lebih berkasih sayang.

Kerana itu, kita berbeza supaya saling sayang menyayangi

Monday, August 30, 2010

~~Kenapa Wanita Menangis~~




assalamulaikum

hari ni kita nk bincang sikit tentang air matawanita.hehe.seperti apa yang kita tahu,dah menjadi lumrah kepada setiap perempuan tu mempunyai hati yang lembut,mudah tersentuh atau dalam erti kata lain ialah sensitif..
air mata wanita ni juga adalah senjata untuk melemahkan hati sesiapa yang melihat terutamanya insan yang bernama lelaki..so,persoalannya disini..kenapa wanita ni air matanya mudah sangat mengalir?kenapa?wanita ni memang di cipta Allah dengan sifat yang lemah lembut dan wanita juga dikurniakan 9 nafsu dan 1 akal. berbanding lelaki yang nafsunya 1 tapi akal nya 9 wanita, akalnya yang 1 di kawal oleh 9 nafsunya.begitu juga lelaki ,9 akal tu yang mengawal 1 nafsu tu.
kadang-kadang ada sesetengah lelaki khususnya akan berasa pelik dan jelik jika wanita tu menangis atas perkara yang remeh.dari aspek yang semacam ini,lelaki seharusnya memahami wanita ini.wanita akan menagis jika perkara tu betul2 menyentuh hatinya. tambahan pula dia akan lebih mudah menagis jika orang yang dia sayangi tak ambik berat tentang dirinya..perkara ni nampak kecil je kan?tapi pada wanita hal ini amat terkesan dalam hati dia.

ok..untuk situasi lain,contohnya si isteri mengadu pada suaminya..
"abg,bahu ayg sakit la.boleh tak abg tolong picit jap"..lepas tu suami dia cakap.."ala syg,abg pun letih juga.."pastu,pasti muncung isteri tu akan keluar sedepa. pada masa tu dia akan mula mengomel dan turunlah air mata..sikit je kan masalah nye?kalau kes macam ni terjadi macam ne?suami sure mengelabah kalau tengok isteri nangis..hehe.
so,memang tak ada cara lain.kena pujuklah jawabnya.tapi,nak pujuk pun kena ada cara.salah pujuk,lagi menjadilah jawabnya..bak kata Dr.Fadhilah Kamsah, "jika isteri tengah menagis,dan seumpama mahu dipujuk,suami kena guna cara yang terbaik,contohnya,peluk isteri tu, kalau rasa tak reti nak peluk,usap lah tangannya sambil senyum ke arahnya.insyaallah,lembut hati isteri tu."
jom kita baca kisah ni..

kisah di bawah ini hanyalah sebagai pengetahuan kepada anda sekalian untukmengetahui kenapa perempuan mudah menangis.Supaya bagi mereka-mereka yang lelaki tahu, kenapa wanita terlalu mudah untukmengalirkan air mata sekiranya berlaku sesuatu dalam perhubungan.
Suatu hari, seorang anak bertanya kepada ibunya,
"Ibu, mengapa ibu menangis?"Ibunya menjawab, "Sebab ibu adalah perempuan, nak."
"Saya tidak mengerti ibu," kata si anak.
Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kau memang tak akan mengerti"
Kemudian si anak bertanya kepada ayahnya."Ayah, mengapa ibu menangis?""Ibumu menangis tanpa sebab yang jelas,"sang ayah menjawab.
"Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan."
Si anak membesar menjadi remaja, dan dia tetap terus bertanya-tanya, mengapaperempuan menangis?Hingga pada suatu hari, dia bertanya kepada seorang gurunya,
"cikgu, mengapa perempuan mudah menangis?"
Gurunya menjawab:
"Saat Allah ciptakan wanita, Allah membuatnya menjadi sangat utama. Allah ciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga, bahu itu cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.
Allah memberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan, dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau seringkali pula, ia kerap berulangkali menerima cerca dari anaknya itu.
Allah memberikan keperkasaan, yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah, saat semua orang sudah putus asa.
Pada wanita, Allah memberikan kesabaran, untuk merawat keluarganya, walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah.
Allah memberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang, untuk mencintai semua anaknya, dalam kondisi apapun, dan dalam situasi apapun. Walau, tak jarang anak2nya itu melukai perasaannya, melukai hatinya.
Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada bayi-bayi yang terkantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat dideka pdengan lembut olehnya.
Allah memberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui masa -masa sulit, dan menjadi pelindung baginya. Sebab, bukankah tulang rusuklah yangmelindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak?
Allah memberikan kepadanya kebijaksanaan, dan kemampuan untuk memberika npengertian dan menyedarkan, bahawa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau, seringkali pula, kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami, agar tetap berdiri, sejajar, saling melengkapi, dan saling menyayangi.
Dan, akhirnya, Allah memberikan wanita air mata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus Allah berikan kepada wanita,agar dapat digunakan bilapun da inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya, air mata ini adalah air mata kehidupan".
ada sesetengah lelaki ini melebihkan egonya.kadang2 lelaki sanggup cakap.."you nangis r puas2.tak kuasa i nak layan you lagi"..adakah inicara terbaik? masa bercinta dulu tak hingat! lautan api sanggup diredahi.sekarang,isteri nangis ..biar gitu je..kenapa wanita cepat nagis?sebab dia nak perhatian yang lebih terutamanya dari orang yang dia sayang..tengok pada anak2 kecil..jika dia menagis,apa yang dia mahu kan?belaian kan?jika pada zaman berkasih,boleh beri layanan yang hebat,kenapa ketika di alam rumah tangga layanan tu tak sama?bukankah sepatutnya lepas kahwin tu kemesraan sepatutnya ditahap yang paling maksimum?dapat pahala tu!!!
ok..kenapa lelaki tak mudah menangis?perasan tak kalau masa kecik2 dulu,bagi orang lelaki la ni..kalau la budak laki ni nangis,mesti mak atau ayah,atau cikgu atau sapa2 saja akan cakap..'ish..apa ni laki nagis?buat malu je.macam perempuan je.laki kuat..tak boleh nangis"...sebabkan statement ni la yang sudah terbekesan dalam minda lelaki.memang pada dasarnya,betul..tapi,siapa kata laki ni tak boleh nagis?hebat sangatkah ke "ego" an tu? Rasulullah saw pun menagis jugak.tapi tangisan nya bertempat lah..:-)
tapi,apa2 pun,janganlah letak tanggapan yang salah pada wanita kerana kemudahan air matanya untuk turun.cuba selami hati wanita.wanita ni just nak dimanja,diberi perhatian.terutamanya dari orang yang dia sayang.dalam lirik lagu sumayyah nyanyian Hijjaz pun ada tertulis,
"tangan yang di sangka
lembut menghayun buaian
mengoncang ,mencipta sejarah." hehe.
dan di sebalik kejayaan lelaki itu,pasti ada seorang wanita dibelakangnya..."

"Karena wanita ingin dimengertiLewat tutur lembut dan laku agungKarena wanita ingin dimengertiManjakan dia.. dengan kasih sayang"