CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, December 7, 2011

kasilapan


sakitnya ati bila masih dibayangi wajah yang menyakitkan
x tau nak dibuang or dihakis menggunakan apa
rasa sayang tue x nak mengurang
kadang2 aku dah x ingat dia
tapi bila aku ingat dia mmg menyakitkan ati
tapi aku kener redha
kuatkan ati aku
dia dah ader pengganti aku
watpe aku nak pikirkan dia lagi
kesilapan ku pg ni aku membuka fb dia
plizzz wahida!
wake up
ingat apa yg dia dh wat kat ko
lelaki yang hanya untuk perempuan yg baik
forget him
jangan cuba untuk cari dia lgi
angap dia dh mati
ingat pesan apies!
can do it..
try2 smpai boleh!
anggap berkenalan dengan dia adalah satu kesalahan ....

Tuesday, December 6, 2011

Ciwek~~!


fuhhhh!!
habuk2...
ok! forget it!
berbalik pada tajuk..
ntah mcm mn aku nanges masa bljr bawak kete tadi
mana x nyer
asyik kner tengking jer masa bwak keter
dari semalam p.cik tue asyik nak marah jer
ajar aku x pon
mana aku x hangen..
geram jerrr...
lpas p.cik tue marah dengan x semena2 air mata aku pon jatuh la ke pipi..
hahaha..
skema tul ayat...
lpas dr aku nanges tue p.cik tue x lagi marah2 aku
lpas tue pandai plak p.cik tue cakap slow2 ngn aku
lau x
jangan harap la
ader hikmahnyer kowt aku nanges
bila dipikir2 kan balek
kelakar ader
geram pon ader
hahahaha
nase bek la jumaat ni aku ngn pompuan
lau degn dia lagi aku x sanggup wei
tadi masa dapat kad yang ader no 5261 terus aku tanya banyak kali kat kakak yg de kat situ
betul ker aku kener 5261
mana taknya 5261 tue ngn p.cik tue la...
rupa2nyer betul...
apala nasibbbb...
balek2 jer rumah aku terus citer kat mak aku
mak aku bleh kata aku ciwek
hahaha
mana taknyer
kene tengking
mak ngn bapak aku pon x tengking2 aku
hati lembut betul la ku ni
seriuss...
lau ader sesapa kata yang lebih2 jer
aku mesti terasa sangat
even adek aku sendiri
aduh...
sensitifnyer la ati ni
cmner jadi kuatkan ati ni...
dh dijadikan aku cmni...
apapon....
aku bahagia dgn kehidupan aku sekarang..
thank u ALLAH!..

Sunday, December 4, 2011


Kalau anda dilahirkan pada 1Hb, 10Hb, 19Hb, 28Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.1
Kalau anda dilahirkan pada 2Hb, 11Hb, 20Hb, 29Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.2
Kalau anda dilahirkan pada 3Hb, 12Hb, 21Hb, 30Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.3
Kalau anda dilahirkan pada 4Hb, 13Hb, 22Hb, 31Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.4
Kalau anda dilahirkan pada 5Hb, 14Hb, 23Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.5
Kalau anda dilahirkan pada 6Hb, 15Hb, 24Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.6
Kalau anda dilahirkan pada 7Hb, 16Hb, 25Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.7
Kalau anda dilahirkan pada 8Hb, 17Hb, 26Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.8
Kalau anda dilahirkan pada 9Hb, 18Hb, 27Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.9

no.1
—-
Anda sangat cerdik, jujur, lucu, degil, rajin, terus-terang, cemburu dalam asas pertandingan, baik hati, peramah dan autoriti. Anda ingin mendahului dalam apa jua keadaan. Anda seorang yang berdikari, berkeyakinan dan tidak pernah berada di bawah pimpinan orang lain. Anda akan bercinta dalam usia yang muda tapi akan berkahwin pada usia yang matang. Anda tidak suka akan orang yang bertentangan pendapat dengan anda. Malah anda juga menyimpan dendam dengan orang yang bersalah dengan anda. Anda seorang yang kuat belanja. Pada masa hadapan anda adalah professional dalam kerjaya yang anda ceburi. Namun terdapat juga orang yang kecil hati dengan pencapaian anda. Anda mempunyai keluarga yang bahagia. Pasangan ideal anda adalah no.4, 6, 8.

no.2
—-
Tak kira apa pun, anda akan disukai oleh semua orang kerana anda berperanankan Bulan dan semua orang suka akan bulan. Em…bagus! Anda suka bermimpi siang. Anda kurang berkeyakinan terhadap diri sendiri. Jadi and perlu membuat perubahan ke atas hidup anda. Anda adalah seorang yang sukar diramal kerana anda membuat perubahan berdasarkan masa dan keadaan. Anda juga seorang yang mementingkan diri sendiri tetapi and mempunyai bakat dalam muzikal, seni dan komunikasi lisan. Sikap anda seperti bulan yang datang keredupan dan pudar jadi semua orang boleh mengetahui perubahan anda. Anda boleh menjadi Mahatma Gandhi yang kedua kerana cinta akan keamanan. Anda juga seorang yang bertanggungjawab dalam keluarga. Pasangan ideal anda adalah no.2, 5, 9.

no.3
—-
Anda adalah seorang yang berhati keras, pentingkan diri sendiri, kuat agama dan suka untuk mempertingkatkan kehidupan sendiri. Anda mempunyai masalah keluarga dan anda dapat mengharungi dengan kesabaran anda. Anda sangat pandai bercakap, wajah yang cantik, jadi ke mana saja anda pergi anda akan dapat apa yang anda inginkan. Daripada hari lahir anda, anda perlu berkerja keras untuk berjaya. Anda juga seorang yang menghormati orang yang lebih tua daripada anda. Bukannya senang nak menjalinkan hubungan sama ada percintaan, kekeluargaan atau persahabatan. Sekiranya anda suka akan sikap seseorang itu, maka hubungan itu akan berpanjangan. Anda suka akan kebebasan, pencipta di mana ada anda akan membawa harapan, kegembiraan dan keceriaan ke dunia ini. Pasangan ideal anda adalah no.6, 9.

no.4
—-
Anda adalah seorang yang amat degil dan rajin. Mungkin anda akan menjauhkan orang lain daripada anda kerana kata-kata anda. Anda seorang yang bertimbang rasa akan masalah orang lain. Anda berbakat dalam penyelidikan dan seni. Anda akan membantu ahli keluarga atau kawan-kawan yang menghadapi masalah tanpa berfikir panjang. Anda kena berhati-hati dengan orang sekeliling anda kerana mereka mungkin akan mempergunakan anda. Kawan-kawan anda akan menghabiskan masa dan wang ringgit anda dan selepas itu menjauhi daripada anda apabila anda dah tak ada nilai buat mereka lagi. Walau bagaimanapun anda tetap seorang yang sabar dan tegas. Pasangan ideal anda adalah no.1, 8.

no.5
—-
Anda sangat popular dalam komuniti. Anda boleh menyelesaikan sesuatu perkara hanya secara lisan. Anda mempunyai akal fikiran dalam menjalani perniagaan. Namun anda terlalu terburu-buru. Anda adalah seorang yang humor di kalangan kawan-kawan dan ahli keluarga. Kawan-kawan dan ahli keluarga anda juga akan minta bantuan anda apabila mereka memerlukan bantuan. Anda bukan seorang yang setia dalam hubungan percintaan. Anda suka perubahan dan kebebasan. Anda mempunyai ciri-ciri seorang pengembara dan ahli silap mata. Anda mempelajari hidup melalui pengalaman. Pasangan ideal anda adalah no.1 , 2, 9.

no.6
—-
Anda dilahirkan untuk menikmati hidup ini. Anda tidak pedulikan apa-apa perkara dan hanya ingin berseronok dalam hidup anda saja. Anda sangat pandai dalam pelajaran dan pengurusan perniagaan. Anda seorang genius, baik hati (tapi hanya orang yang beranggapan anda orang baik), mempunyai paras rupa yang cantik atau kacak. Semua benda yang baik akan datang pada anda. Anda mengambil berat ke atas ahli keluarga dan kawan-kawan anda. Pada pandangan mereka, anda adalah seorang yang murah hati, peramah, adil saksama dan mempunyai penilaian yang tajam. Pasangan ideal anda adalah no.1, 3, 9.

no.7
—-
Anda mempunyai daya tarikan kepada sesiapa saja. Anda adalah seorang yang realistik, yakin, gembira dan merupakan seorang yang genius dalam bidang pendidikan, muzik, seni dan nyanyian. Anda mempunyai masalah sikap iaitu panas baran. Namun demikian, anda banyak melakukan pengorbanan untuk keluarga. Anda meletakkan keluarga di tempat yang amat tinggi sekali sehingga kadang-kadang mengabaikan kebahagian diri sendiri. Anda telah dilahirkan untuk memberi sumbangan kepada dunia ini. Jadi anda seorang yang bagus dan seorang yang amat gembira. Pasangan ideal anda adalah no.2.

no.8
—-
Anda mempunyai personaliti yang sangat kuat jadi tak ada orang yang memahami anda. Kepakaran anda hanyalah menuding jari pada sesuatu benda. Anda juga mengalami pelbagai dugaan dalam hidup. Semua masalah ini telah menjadikan anda lebih kuat dan tabah. Anda memperjuangkan keadilan. Kebanyakan masa anda telah dihabiskan bersama-sama dengan kawan-kawan. Anda seorang yang disiplin dalam hidup, tidak putus asa dan berani. Faktor-faktor ini telah membawa anda ke puncak kejayaan. Anda juga adalah seorang ahli pasukan, keluarga dan pejuang yang sangat bagus. Pasangan ideal anda adalah no.1, 4.

no.9
—-
Anda adalah seorang yang sangat tabah dari segi fizikal dan juga mental. Anda mempunyai penilaian yang sangat tajam. Anda juga adalah seorang yang sangat dihormati dalam komuniti. Anda adalah orang yang boleh menerima cabaran dan berjaya dalam apa jua yang anda buat. Pada usia yang muda anda selalu bertentangan dengan ibu bapa anda. Tapi apabila usia anda telah semakin meningkat anda adalah seorang anak yang taat dan hormati mereka. Anda sesuai menceburi bidang kejuruteraan atau perbankan kerana orang lain percaya dan yakin akan anda. Anda merupakan model teladan kepada orang lain. Pasangan ideal anda adalah no. 3, 5, 6

Tuesday, November 15, 2011

15 hb 11 2011


Fuhhhh~~~
esok kene bangun awal dari yg biasa
sbb ader hari kecemerlangan
tapi slumber jer aku dok tido lambat
nape ntah x leh lelap plak lar
banyak sangat pikir kowt..
esok ader kari kecemrlangan plak tue
adoooiii
rasa malasnyer~~~
ya Allah
mengeluh je la keje aku
bkn nk reti nk bersyukur
masyaAllah
banyak sangat la sdg dipikirkan
anyway sabtu n ahad lpas aku dh start sem baru
naseb bek leh arrange jadual
maklumla aku dh jadi nomad sekrg ni
nak wat cmner
ok fine!
ak sbnarnyer rasa cam malas jer sesangat nak g kursua first week cuti sek tue
nape la ader kursus2 ni time cuti
pas tue minggu ke 2 cuti kene bertugas kat sek plak tue..
haaaaa.......
mengeluh lagi!
biler nak ucap syukur ni wahidah!!
n then ader lagi bnda yg aku x puas hati nie
minggu lpas kitorang baru mesyuarat last tuk tahun ni
n then aku dapat berita aku kener ajar bdak tahun 6!!!
apakah????
OMG!
terus rasa cam sakit giler kepala
naper letak aku??
naper x letak cikgu2 yang dh lama n x pernah pegang lagi tahun 6
aku pon ilmu x baper nak cukup lagi
pastue bleh plak letak aku jadi ketua panatia
bala apa plak ni......
ntahla
dh la bagi tugasan berat2
x tau la dapat bawak ke x
kener tawakal je la
moga dipermudahkan semuanya...
Aminn....

Monday, October 24, 2011

sweetnyer ayat~~ =)


Mencintai Sseorang itu adalah
hak kita, namun memiliki sseorang
yang kita cintai tanpa ikatan resmi itu
bukan hak kita. Jangan pernah takut
melepaskan ssuatu yang belum berhak
kita miliki, dia pasti akan kembali, jika Allah mnjadikan ia untuk kau miliki,
atau Allah akan mngganti,dengan yang
jauh lebih baik dari yang sekarang kita
cintai. Jangan pernah takut kehilangan
sesuatu yang BUKAN menjadi hak kita.
Jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu

Monday, October 10, 2011

Hati........

sungguh!!!
perasaan tue sgt menyakitkan!
hurmmm....
dgn mudah air mata yg sgt berharga menitis tanpa sempat ditahan...........
x tahu la biler perasaan ni akan hilang
rasa dh x larat....
ya Allah.......
apakah dugaan ini...
rasa x tertanggung....
be strong wahida!!
jadi org yg kuat!1
x de sapa bleh tolong ko dlm hal nie....
trust urself!
u can do it darling!!
lupakan dia...
biarkan dia dgn kehidupan dia
u mulakan hidup baru n lupakan dia
orang yg mcm tue mmg mulut mcm biawak
ckp x serupa bikin!!
GERAM!!
BENCI DIA SANGAT2!!!!

Saturday, September 17, 2011

17 hb 9 2o11


OMG!!
bosan sangat2 meh....
x tau nk wtpe dah.
sumer bnda dh wat
smpai x terlarat lagi
heeeeee
mggu ni x balek kampong
dok kat kepong jer
merehatkan minda smpai nak termuntah tahap bosannyer
gendut ajak g midvalley esok
tp x tau nak g ke x...
aiigggoooo
tp nak g mid nak wtpe plak??
isnin dh kejer
duk umah bosan tahap dewa dah nie...
hadoooiiii
2 lar biler ader kelas nak cuti
biler cuti nak kelas plak
ap kes???
nk layan movie pon smpai dhx terlarat rasanyer
=(

Tuesday, September 6, 2011

hai~~!!

rasa dah lama sgt x update blog ni..
cam dh berhabuk jer..
hihi..
actually bnyk sgt bnda nk settle smpai x ter update
n bnyak la jgk story mory yg x tertanggung...
fuhh!
apapon still x terlambat ag nak ucap selamat hari raya!
even cuti just seminggy je
skrg ni cuti sem
masuk balek akhir bulan 10 t..
cukenyer!! =)
x tau nak elak cmner dah...
tiap balek kmpong je asyik x senang je akhir2 ni
nk at cmner..
kenapa la dia muncul dlm family aku??
huh!
nak tau x??
ak stress!!
family ak dh carikkan jodoh tuk ak??
mesti sesapa yang baca terkejut kan???
haaaa...
ak laaaaggggiiiii laaaaa terkejut...
hadoooiiii...
pening2...
skrg nk rasa hati berbelah bagi sama ada nak mintak pindh balek kmpong or x...
hurmmmm....
apapon....
target ak tuk tahun ni mesti tertunai...

ni lg 1 story..
ak dh single!!
haha..
poyo je kan..
single pon sbb mak bapak ak x terima x bf ak,,,
ya allah..
lagho2....
hurm...
ader beknyer jgk...
semua bnda berlaku ader hikmahnyer!!
ingat tue...
sbb tue la x apa yang kita nak selalu dapat kannn...
sbb blum tentu bnda yang kita nak tue yg terbaik tuk kita...
fuuiiiiyyoooo!
power x ayat tue...
fuiiyyyooo2 pon sbnrnya hati ni ngh risau jer...
cmner niii....
dh blurrr......
T_T

Monday, June 6, 2011

ragam MANUSIA!!

ader aper pada RAGAM manusia nie???
HEBAT sangat ker ??
boleh di BANGGA kn ker???
hurm....
ingat lagi pepatah....
RAMBUT SAMA HITAM TAPI HATI LAIN2...
ya!! dr situ aku dpt kekuatan...
x semestinyer orang yang pakai tudung labuh tue lagi baik dari yang pakai tudungsegi tiga or apa2 la....
tapi kita siapa yang nak menilai orang ni JAHAT ke BAIK ker???
siapa????
kita bukan MALAIKAT....
bukan jgak ULTRAMAN mahupun POWER RANGERS....
kita manusia biasa.....
masing2 ader HATI...
hati yang mudah TERUSIK, TERASA....
jangan disebabkan kesalahan yang dia lakukan SEMALAM ....
sampai akhir HAYAT dier korang nak hukum....
plizz laaaaa....
jaga sikit ati orang nie... lau x paham orang paham MANUSIA....
mgkin ketika dia lakukan kesilapan tue dia TERPAKSA atau dia DIPAKSA atau sebagainyer la...
aku DIAM x bermaksud setuju dgn apa yang ko lakukan...
dier ader hati n ko pon ader hati.. before ko ckp sometg kat dier pkir kalau ader orang kata kat ko mcm 2 apa yg ko rasa...
pnah x ko pkir??
kita ni x PERFECT n x kan pernah PERFECT!!
so BEWARE....!!!

Tuesday, May 24, 2011

Pasrah???


apa makna pasrah???
ya . . . kadang2 nak happykan ati semua orang bkn sng...
kiter kner berkorban...
biler sebut pasal pasrah...
menuturkan kata utk pasrah mmg mudah
tapi nak mghadapinyer bkn senang...
perlu kekuatan..
kadang2 perlu menitiskan air mata agar reda
tapi kadang2 orang x pkir biler menuturkan kata2
lagi2 kalau kata2 yang cukup berbisa
pernh x mereka2 ini mghargai ap yg kiter buat??
pernah????
yang dorang tau dorang happy
tapi dia x nak amek tau sama ada kiter happy ke x
tue la
orang kata
tuk memuaskan semua org x mudah
kadang2 kiter terbaksa BERKORBAN n TERKORBAN
demi kebahagiaan org lain
itulah realiti kehidupan
terlamapau jauh rasanyerperjalanan nie
ntahla
bkn nk mengeluh
cumer kadang2 terpikir
why?????
knapa jdi mcm2???
knapa jadi cmni???
tulah
cmer kita kner yakin setiap yg berlaku ader hikmahnyer...
yang mgkin skrg kiter x nampak
tapi akan datang insyaAllah
tue la pntgnyer kesabaran
n SABAR itu MAHAL HARGANYA
moga2 aku diberi ketebalan kesabaran....
insyaAllah
n PASRAH semua yg berlaku
=)

Monday, April 18, 2011

My feeling~~??!!

hurmm....
buat masa akan lebih mencari cinta yang maha ESA . . . .
insyaallah . . .
betul la kata pepatah . . .
kalau kita mahukan sesuatu kita kner korbankan sesuatu yng kita sayang . . .
insyaallah . . .
moga ditebalkan lagi kesabaran aku untuk aku tempuh semuanya . .
sangat mengharap sangat dpt tempuh dengan sabar dan tabah . . .
sampai bila nak duduk dekat takuk yng lama . . . .
semua orang kner berubah untuk mnjadi yang lebih baik
just think it for something good
ever we never expect something like this happen to me . .
but i need to acceptd with redha . . . .
right now i just wanna to go somewhere silent . . .
no have people . . . .
just a plant or water like beach . . .
oh god~~!!
i dunno why i feel very weak when i have a problem . . . .
why????
i feel i wanna to run out from all the problem~!!!
ya allah . . . .
kuatkanlah hambamu yang lemah ini untuk mnempuh semuanya . . .
i just wanna be happy!!
no cry no tears anymore!!
i'm tired!!!
i wanna be alone right now . . . .

Tuesday, April 5, 2011


Berpandukan kepada perkara-perkara ini, silalah semak di mana anda berada wahai para wanita berpaksikan ungkapan-ungkapan berikut:-

Wanita sejati bukanlah dilihat daripada kecantikan paras wajahnya, tetapi daripada kecantikan hati yang ada dibaliknya.

Wanita sejati bukan dilihat daripada bentuk tubuhnya yang mempesona,tetapi dilihat dari sejauh mana dia menutupi bentuk tubuhnya.

Wanita sejati bukan dilihat daripada begitu banyak kebaikan yang diberikannya,tetapi daripada keikhlasan dia memberikan kebaikan itu.

Wanita sejati bukan dilihat daripada seberapa indah bunyi suaranya, tetapi daripada apa yang mulutnya sering membicarakan.

Wanita sejati bukan dilihat daripada keahliannya berbahasa, tetapi dilihat daripada bagaimana caranya berbahasa.

Wanita sejati bukan dilihat daripada keberaniannya berpakaian, tetapi dilihat sejauh mana dia berani memperteguh kehormatan.

Wanita sejati bukanlah dilihat daripada seberapa banyak dan besarnya ujian yang dia alami, tetapi dilihat dari sejauh mana dia menghadapi ujian itu dengan syukur.

Wanita sejati bukanlah dilihat daripada sifat mudahnya dalam bergaul, tetapi dilihat dari sejauh mana dia mempu menjaga kehormatannya dalam bergaul.

Wanita sejati bukan dilihat daripada kekhuatirannya digoda, tetapi dilihat daripada kekhuatiran orang jadi tergoda.

Wednesday, March 23, 2011

Andainya diri kita tak disuka,

jangan berduka,

Kerna, Allah ada jalanNya,

takkan dipersia setiap hamba,

Andai terasa disisih teman dan saudara,

tak mengapa,

kita masih punya Pencipta,

serahkan saja padaNya,

dengan syarat kita juga berusaha,

Kadang2 aku juga terasa derita,

tp cepat2 balik mengadu dengan yang di Cinta,

moga2, terbalas apa yang ku rasa,

hanya berharap pada yang Maha Esa,

tak lain hanya utk mencari redhaNya,

Aku hanya insan biasa,

sering saja berbuar dosa,

entah mengapa,

asyik berduka,

yang penting, ujian dari Allah yang punya kuasa,

ingin melihat kita bergantung pada siapa?

jika di tarik nikmat yang ada,

bagaimana perasaan kita?

mungkinkah rasa penyesalan tak terhingga?

bagai tiada pengharapan selepasnya?

oleh itu, kembalilah pada jalanNya,

bukan aku mengata sapa2,

kadangkala aku juga sama,

tak pandai nak mengawal emosi dan minda,

masih terikut jajahan syaitan durjana,

bukan salah siapa,

salah diriku juga,

tak berpegang kuat pada agama,

Telah tersemat di dada,

aku ingin membela keluarga,

kenapa ini semua ada?

hanya kita tak tahu apa,

Datangnya dari pencipta,

dari silap kita juga,

teruslah kita mengadu padaNya,

Jangan sampai Allah murka,

kerana diri kita punya angkara!

jika kita punya harta,

ia tak menjamin bahagia,

jika kita inginkan apa saja,

jangan lupa, kehendak yg Maha Esa,

itulah setinggi kemahuan di dunia,

kita juga hidup tak lama,

bukan nak kemana,

antara syurga dan neraka,

dah tentu kita pilih syurga,

tp amalan kita bagaimana,

mencari redhaNya,

atau tersasar ke lembah hina?

apa jua berlaku pada kita,

INGATLAH ALLAH ADA JALANNYA....



information from mohd hanafi bin sulaiman...

thanks fren.... =)

Thursday, March 17, 2011

siyes best sgt2~~!!!!

http://www.4shared.com/audio/ScO9lL-k/nazim_othman_cinta.html

dgr bisikan rinduku kpd dirimu.. sayang
namamu x kn terpadam di jiwaku
x sanggupku menanti masanya
untukku hidup bersama kamu selama-lamanya
oooooooooo............
hidup x bererti hilang tiada ganti
cintaku cinta sejati
hatiku hanya ada pdamu
mmbuatkan nadi berhenti berlagu bila kau tiada di sisi kuu.....
oh sayang
oh cinta
oh kasih
setia selamanya
cintaaa....

Tuesday, March 8, 2011

pepatah~~!!


terbaca satu pepatah nie....
jika kamu inginkan sesuatu,,,
kamu akn kehilangan sesuatu.....
hurm........
bila dipikir2kan balek betul gak pepatah ni...
sbb tue dunia nie penuh ngn pilihan dlm hidup..
bkk mata jer kita pasti akn memilih...
n otak kita akn terus berfikir tanpa berhenti.....
dahsyat tue.....
tapi tula realitinyer............
x bleh nk dinafikan lg....
n dlm hidup pastie ada dugaan...
walaupon kiter senyum org x tau sbnrnyer hati kita sdg mnangis..
x de siapa pon yg tahu........
kita sdr yg tanggung........
hurrmmmm
tp kadang2 tue plihan yg kita buat tue terpaksa mengecewakan pihak len...
2 la yg dikatakan.. manusia x kn pernah sempurna.....
cmer mohon dikuatkan n ditabahkan hati utk mghadapi semua nie....
saya bkn manusia yg sempurna.....
kadang2 ap yg sy buat terpksa menyakitkan beberapa pihak.......
saya insan yg lemah
yang selalu buat salah
n kehidupan skrg jauh berbeza dr dulu...
saya semakin dimamah usia...
semakin hari semakin meningkat usia....
bnyak dosa n salah yg sy dh buat....
n banyak kptusan yg sy perlu buat sndiri......
kdg2 x tau nk luahkan kat sapa...
cme kat DIA saya luahkan........
alhamdulillah.....
x sumer bnda kiter bleh cter n kongsi dgn org.......
n sy cbe utk mnjadi org len.......
tp x bleh!!
sy menipu diri sy sndri......
bilakah kebahagiaan akn jd milik saya???
berusaha mnjadi yg terbaik ......
INSYAaLLAH.........

Monday, March 7, 2011

istikharah cinta




sweetnyer~~!!!
insyaallah............

Friday, March 4, 2011

keliru...

betul ke dgn ap yg ak buat nie???
hurm...
ak keliru sgt2...
ak tersepit dkat tgah2..
ya allah...
tolonglah hambamu ni ya allah
berikan ak petunjuk ya allah..
ak mohon sgt.......
=(

Wednesday, February 23, 2011

rahsia darah

SI DIA BERDARAH “A”….
Jika pasangan kamu memiliki jenis darah dari kumpulan ‘A’,ini bererti dia tergolong dlm lingkungan individu yg serius dan berusaha untuk membina kesempurnaan diri.Umumnya ,golongan ini amat baik terhadap kaum wanita.Setelah mendirikan rumah tangga,dia akan menyayangi isterinya sepenuh hati..Bak kata org tu,segala2nya dicurahkan kpd isterinya.Bahkan setiap kali kluar rumah,dia selalu ingat kpd anak dan isterinya di rumah.Berbahagialah kamu krn dia akan berusaha menjadi pasangan hidup kamu yg baik dan sangat bertanggungjawab.Mereka yg tergolong dlm kolompok ini merupakan individu yg ‘gentleman’.Namun kamu harus sedar pasangan kamu itu juga mengharapkan sesuatu dari kamu.Mereka juga berkeinginan untuk memiliki pasangan hidup yg sempurna.Si dia mungkin naik angina sekiranya bila pulang ke rumah dan melihat keadaan yg tidak terurus.Lantas dia beranggapan kamu tidak mampu menjadi ibu yg baik.Dia cenderung bertindak selaku ketua di rumah.Berkemungkinan juga,sekiranya dia terlalu sibuk di pejabat dan mengalami tekanan,dia akan melampiaskan kemarahannya itu pada pasangannya sendiri.Wow!! Bahaya juga tu…

SI DIA BERDARAH “B”…
‘Big Boy’ mungkin itulah interpretasi pertama kamu apabila berhadapan dgn individu yg terdiri dari kalangan darah jenis ‘B’.Dia hanya melakukan perkara yg dia mahu saja.Kadangkala sbg pasangannya kamu pula menjadi bingung.Contohnya,ketika kamu telah bersusah payah menyiapkan masakan,tetapi si dia pula asyik leka berhibur bersama teman2 hingga larut malam.Berhati2 sekiranya si dia mempunyai hobi tertentu.Biasanya individu yg tergolong dlm kelompok ini akan lebih mengutamakan minatnya sendiri berbanding keluarga.Apa yg diinginkannya ialah menikmati kehidupan.Tanggungjawab kpd keluarga memang kurg.W/bagaimana pun si dia tidak akan menyusahkan kamu.Kamu perlu ingat,pasangan jenis ini lebih gemar menyendiri dan tidak gemar di perhatikan.Sekiranya korang di kurniakan cahaya mata,berkemungkinan si dia juga boleh timbul rasa iri hati biarpun terhadap anak sendiri…

SI DIA BERDARAH “O”…
Sekiranya calon suami kamu memiliki jenis darah dari kumpulan ‘O’ ,kamu perlu persiapkan diri kamu dari segi mental.Berkemungkinan besar si dia boleh berubah hati setelah mendirikan rumah tangga nanti.Ketika sedang hangat di lamun cinta si dia mungkin terdiri dari kalangan individu yg romantis dan sering melindungi kamu.Namun setelah mendirikan rumah tangga,biasanya individu ini hanya berbicara dgn kamu berkenaan hal yg penting sahaja.Tapi kamu jangan menuduhnya tidak mencintai kamu kerana sememangnya si dia tidak dapat menguruskan banyak hal dlm satu masa.Jangan bimbang,dia tetap mampu menjadi suami dan bapa yg baik..Jadi kamu masih boleh bergantung hidup pada si dia.Selain itu golongan ini juga terdiri dari individu yg sentiasa bekerja keras.Berhati2 dalam komunikasi korang.jika kamu tidak menghormatinya dan beranggapan si dia itu tidak boleh di harap pasti si dia terus merubah sikapnya kpd seorg yg pemalas!!…

SI DIA BERDARAH “AB”…
Beruntung kamu.Individu ini adalah seorg yg prihatin.Ketika kamu sedang sakit,si dia akan merawat kamu dengan baik dan sering menghubungi kamu sama ada telefon atau sms.Namun dia juga mempunyai waktu dan tempat utk dirinya sendiri tanpa ingin gangguan sesiapapun termasuklah kamu.Dia tidak suka org lain mengganggu waktu dan hak peribadinya.Sebagai pasangan,kamu pasti berasa tidak selesa dgn situasi ini.Setelah mendirikan rumah tangga,kamu tidak boleh membincangkan segala hal dengannya.Sesungguhnya, dia seorg yg suka cakap banyak tapi tidak suka bercerita tentang rahsia peribadi dan fikirannya sendiri…



ANDA BERDARAH “A”…
Mereka yg tergolong dari kategori ini boleh jadi ibu dan isteri yg baik.Ini kerana kamu dapat menangani banyak perkara,dari urusan di rumah hingga mendidik anak dengan baik.Kamu rela bangun pagi utk memasak dan menguruskan rumah tangga.Kamu akan berusaha untuk menjadi ibu dan isteri yg sempurna.Kadangkala,ia akan membuatkan kamu berasa tertekan kerana tidak mempunyai masa utk kesenangan peribadi.Baik kamu ubah sikap sebegini…

ANDA BERDARAH “B”….
Kamu seorg yg trendy dan suka bersosial.Kamu masih belum bersedia utk menjadi isteri dan ibu.Individu ini tidak gemar tinggal di rumah sepanjang hari.Kamu kerap menghabiskan masa bersama teman2 dan bijak membawa diri.Dalam pada itu kamu berusaha memperbaiki diri utk menjadi seorg ibu dan isteri yg baik.Kadangkala,kamu agak egois,namun krn kamu sangat mempersona,teman dan suami tidak sampai hati untuk memarahi kamu.Satu perkara lagi,kamu adalah individu yg boros.Awas!!!…

ANDA BERDARAH “O”…
Wanita berdarah “O’ memiliki sifat keibuan.Setelah mendirikan rumah tangga kamu bertindak selaku ibu kepada suami kamu.Sekiranya suami pulang lewat malam,kamu tidak marah dan ini akan membuatkan suami kamu menganggap diri kamu sebagai ibunya.Kamu bijak mengatur kewangan dan berjimat cermat tetapi kadangkala kamu terlalu pemurah.Setelah di kurniakan cahaya matakamu menumpukan sepenuh perhatian dan kasih saying terhadap anak kamu.Awas,nanti suami kamu kesepian.Setelah bergelar ibu,kamu terus mengabaikan penampilan kamu.Ingat!itu akan mengurangi keseksian kamu sebagai wanita.Kamu tidak mahu kehilangan suami bukan…? 

ANDA BERDARAH “AB”…
Kamu wanita cerdas.Mampu menjaga suami dengan baik.Masalah kewangan kamu hadapi secara rasional.Waktu yg ada kamu pergunakannya utk meningkatkan mutu diri sendiri dan melakukan aktiviti2 baru.Kamu tidak suka menjadi ibu2.Wanita ini akan menghargai dirinya dan berusaha untuk menjadi sempurna dari segala segi.Ini menjadikan suami kamu takut sekiranya tidak mampu memenuhi tuntutan kesempurnaan peribadi kamu.Sifat “cool”adalah milik kamu.Biasanya wanita seperti kamu ditakuti lelaki…

ANDA PERLU TAHU

Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda.

2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.

3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.

4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang walaupun dia tidak menyukai anda.

5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.

6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.

7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.

8. Anda seorang yang istimewa dan unik.

9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.

10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah disebaliknya.

11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin
anda yang meminggirkan mereka.

12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan
sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi
sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat-laun anda akan memperolehinya.

13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun,
caci & cela.

14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya.

15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Seminit Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk menyayanginya, tapi sepanjang hidup untuk melupakannya. Hantarlah pesanan ini kepada orang yang anda tidak akan lupa dan hantarkan juga kepada orang yang menghantar pesanan ini. Ini adalahpesanan pendek untuk menyatakan yang anda sentiasa mengingatinya. Kalau anda tidak menghantar pesanan ini, bermakna anda sudah melupakan kawan-kawan anda. Ambillah sedikit masa dan anda sudah pasti memberi keceriaan kepada seseorang atau mungkin mengubah hidup mereka kepada yang lebih baik

Sunday, February 20, 2011

try to be strong!!


I already tried to persevere
but I'm not helpless
I think it all comes without
how more I want to be courageous?
too many obstacles that I had to overcome
whether I like it or not
I am very worried now
oh god!
your really big test
I do not want to offend anybody
but the choice had led me to hurt someone
yes I know
Whatever happens it is the wisdom ...
I'm trying to receive all
I hope that continues to persevere and always strong
lately my life is full of sadness ..
This is called destiny of life ...
no matter what I try to be strong as long as capable ....

Wednesday, February 16, 2011

oh yeah!!!!

hahahaha
betapa gembiranyer bler ak berjaya wat video yg x seberapa ni..
bkn aper dh lama ak cari software nk wat video tp x jumpa2...
kali nie berhasil...
oh yeah!!!

Tuesday, February 8, 2011

lega~~


thanks my mummy...
hati ak dh lega ckit biler mengadu kat mak......
n thanks pada abah sbb bg nasihat td....
insyaAllah x kan lupa.....
skrg ni ak kner kuat kan hati n cekalkan hati...
syukur Alhamdulillah.......
love so much both of u!!
lupakan ap yg dh jadi...
mulakan hidup yang penuh bermkna....
wahida lupakan la ap yg dh mmbuatkan ko sakit hati....
biarkan.......
ingat ader yang lebih sygkan ko!!
go go caiyok wahida!!
Tabah2!!


sedih n kecewa teramat !


ak x tau ap lg slh aku..
hurmmm......
dia diam tnpa kata ap2...
send msg x blas.......
tension mcm nie.....
x tau nk kata aper....
kecewa sgt2...........
knapa harus cmni???!!!
ak x pham!!
mgkin dier suka tgk ak sedih kot...
hurmmm....
biarlah ak terus sedih layan perasaan nie....
maybe ak ni pengganggu hidup dia kot.......
i'm sory!!
maybe ini yang dia nak.....
thanks for everything.......
maybe ak akn bawa diri jauh dari dia.........
maybe itu yang terbek....
thanks.........
=(

Monday, February 7, 2011

Dato' Siti nurhaliza-cahaya cinta (eng subs)





bosan layan lagu ni plak... =)

~kebosanan melanda~


mlm nie bosan sgt2!!
OMG!!
nk tgk cter kt laptop ni sumer dh tgk..
smpai dh nek hafal jln cternyer...
nk termuntah pon ader tgk cter2nyer...
dh set dlm otak...
adoi...
mmg x tau nk kata la...
adoi....
nk buat ap nie???!!
bosan tahap kritikal nie...
nk post kt blog pon x de mood!!
arghhh.......
pening2.......
yg dia plak senyap jerk...
x tau la aku......
bila ingat exam dh habes...
x tau nk baca aper..
nk bacer novel x de mud...
sengal!!
adoi3!!
nk kol adib la....
huhuhuhu....
=)

Sunday, February 6, 2011

HAPPY DAY!! =)


balek kampong tgah hari...
pastue terus petang tue kol adib ajak g pantai....
seronok sgt...
lpas rindu ak kat dier...
lg seronok bler tgk dier makan banyak....
semangat sgt2!!
kitorg mmg happy gler...
sampai ajak balek pon x nak balek dah...
huhuhuhu
mis u la adib~~
tp....
terlupa la nak belikan pesil kaler....
nanti lar....
dah la petah...
taun depan adib sekolah pasti....
moga jadi anak yang soleh..
Amin~~~
sempatla ak edit2 pic nyer...
huhuhuhu.....
dan ak yang semakin menggemok!!
=D

Wednesday, February 2, 2011

muhasabah diri.... T_T


malam ni rasa tenang jer...
x macam malam2 len...
rasa damai jer....
hurm......
membuatkan ak teringin tuk membuka lagu nasyid........
tenang jer hatiku mendgrkn lagu2 nasyid....
sblum ni boleh dibilang...
jarang sgt ak bukak lagu nasyid....
n banyak jugak dosa2 yang ak dah buat...
tp ak masih x sedar........
samapi bila ak nk jadi mcm nni???
ya allah ya tuhanku.. ampunilah dosa hambamu ini ya allah...
lagi sedih bila dgr lagu nasyid dari raihan yg bertajuk doa taubat.. T_T
alhamdulillah....
esok aku akan balek kampong....
moga aku akan tenang di sana...
InsyaALLAH......

Monday, January 31, 2011

demam RINDU + SERONOK!!


yeay!!
khamis nk balik knpong dah..
rindu kat mak,abah adib n semua laa....
td kol adib ...
rupa2nyer dh seminggu dier rindu kat ak...
ari2 dok sebut nama jer....
td tepon ap lg,,,
sonok bukan men lar....
dh makin petah dh skrg,,,,
rindu3!!!
dh jnji nk belikan dia kaler pensil n buku upin ipin....
suka2!!
t kita g jalan2 kat pantai lg yea...
sayang adib!!!



Monday, January 24, 2011

Cinta Halal dan Hikmah Istikharah


Rasa cinta pasti ada, Pada makhluk yang bernyawa
Sejak lama sampai kini, Tetap suci dan abadi
Takkan hilang selamanya, Sampai datang akhir masa.
Perasaan insan sama, Ingin mencinta dan dicinta

Bukan ciptaan manusia, Tapi takdir yang kuasa
Janganlah engkau mungkiri, Segala yang Tuhan beri
**RENUNGKANLAH "ALBUM PELITA HIDUP III: ARTIS HIJJAZ"***

"Cinta ada kekuatan yang mampu..
mengubah duri jadi mawar, mengubah cuka jadi anggur
mengubah malang jadi untung, mengubah sedih jadi riang
mengubah setan jadi manusia, mengubah iblis jadi malaikat
mengubah sakit jadi sihat, mengubah bakhil jadi dermawan
mengubah kandang jadi taman, mengubah penjara jadi istana
mengubah amarah jadi ramah, mengubah musibah jadi mahabbah

Itulah dia Cinta.."

"Sekalipun cinta telah kuuraikan, dan kujelaskan panjang lebar, namun jika cinta kudatangi, aku jadi malu pada keteranganku sendiri..

Meskipun lidahku telah mampu menguraikan dengan terang, namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang, sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya, kata-kata pecah berkeping-keping begitu sampai kepada cinta, dalam menguraikan cinta, akal terbaring tak berdaya bagaikan keledai terbaring dalam lumpur..

Cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan.."

**DIPETIK DARI FILEM "KETIKA CINTA BERTASBIH (1)"***

Melayari kehidupan dunia bagaikan melayari ombak yg sentiasa tidak tenang, dengan tenggelam timbulnya pelbagai perasaan dan emosi. Hanya DIA yang Maha Mengetahui kehebatan dugaan ini.

Terutama apabila dikaitkan dengan perasaan dan rasa cinta fitrah yg diciptakan Allah bersama-sama penciptaan kita di dunia ini, sama ada yg bakal dialami atau sedang dialami oleh sesiapa sahaja, terutama golongan remaja.

Pelbagai ragam disaksikan oleh seluruh dunia, akibat penangan cinta yg diibaratkan api menyala-nyala, yg mana lagi disimbah, lagi marak ia menyala. Sehubungan itu, utk memadamkannya terus pasti sesuatu yg mustahil utk dilakukan.

Namun, jika ini fitrah dariNYA, maka yg pasti DIA tidak akan menzalimi hambaNYA, dan sudah pasti tersedia satu panduan pengawalan kepada fitrah ini.

Sebagaimana diketahui, nyalaan api memang membahayakan jika dibiarkan, namun jika dikawal dan diekploitasi dgn baik, berbahaya akan bertukar menjadi bermanfaat, seperti utk dijadikan bara memanaskan badan, atau untuk dijadikan tempat memanggang.

Apakah panduan yg DIA sediakan itu? Jawapannya adalah sunnah Rasulullah SAW yg amat menggalakkan perkahwinan. Kerana hanya kahwin dapat membendung fitrah ini, cinta yg halal disebabkan satu ikatan suci.

Dalam mencari keredaanNYA, perjalanan utk mendapatkan cinta yg halal itu perlu diambil perhatian sebenar-benarnya agar tidak terpesong dek desakan dan hasutan Iblis dan konco-konconya dalam memperindahkan maksiat kpd Al-Khaliq SWT.

Oleh itu, di sini diberikan satu garis panduan dalam mendapat keredhaannya dalam menelusuri medan pencarian cinta yg halal, dengan berpandukan Ayat 235, Surah Al-Baqarah:

وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاء أَوْ أَكْنَنتُمْ فِي أَنفُسِكُمْ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَـكِن لاَّ تُوَاعِدُوهُنَّ سِرّاً إِلاَّ أَن تَقُولُواْ قَوْلاً مَّعْرُوفاً وَلاَ تَعْزِمُواْ عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّىَ يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ

"Dan tidak ada dosa bagi kamu meminang wanita-wanita itu dengan sindiran atau kamu menyembunyikan (keinginan mengahwini mereka) dalam hatimu. Allah mengetahui bahwa kamu akan menyebut-nyebut mereka, dalam pada itu janganlah kamu mengadakan janji kahwin dengan mereka secara rahsia, kecuali sekadar mengucapkan (kepada mereka) perkataan yang ma'ruf. Dan janganlah kamu ber'azam (bertetap hati) untuk beraqad nikah, sebelum habis 'iddahnya. Dan ketahuilah bahwasanya Allah mengetahui apa yang ada dalam hatimu; maka takutlah kepada-Nya, dan ketahuilah bahwa Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun."

Walaupun ayat ini, diturunkan bagi penerangan cara melamar dan mengahwini wanita yg masih dalam iddah (dari penceraian hidup atau mati), namun caranya masih boleh dipraktikkan dalam pencarian cinta halal yg diredhaiNYA sentiasa.

Melalui rujukan Tafsir Ibn Kathir, berikut dinyatakan langkah yg perlu diambil perhatian sepanjang perjalanan mendapatkan cinta yg terbaik lagi halal, apabila seseorg lelaki berkenan kpd si dia (perempuan) sebagaimana dinyatakan dlm ayat di atas:

(1) Menyatakan perasaan melalui sindiran dgn kata2 kinayah/berlapik (tersirat) yg baik-baik

(2) Menyembunyikan perasaan di dalam hati dan hanya menyebut-nyebutnya di kalangan org lain, tidak kepadanya secara jelas.

(3) Dilarang sekeras-kerasnya membuat janji rahsia dengan melafazkan perkataan yg tidak sepatutnya secara jelas dan boleh membawa kelalaian dan kemabukan cinta, seperti melafazkan (Aku Cinta Padamu, dan Aku berjanji akan berkahwin dgn mu), tetapi memadailah sekadar kata-kata kinayah/sindiran yg baik (antara sindiran yg baik, saya tertarik/minat dgn mu!) dan yang penting disusuli dengan pengetahuan wali/keluarga.

Daripada langkah yang disebut jelas oleh Allah SWT sebagai panduan, perlu ditekankan juga, segala-galanya juga perlu disandarkan dengan pergantungan kepadaNYA iaitu dengan ISTIKHARAH. Yangg pasti, tiadalah penyesalan/kekecewaan/putus asa bagi yg meminta petunjuk keputusan dariNYA.

Dinasihatkan dalam sebuah athar :

ما خاب من استخار ولا ندم من استشار

Ertinya : Tidaklah rugi sesiapa yang beristikharah ( meminta petunjuk) dan tidak menyesal mereka yang bermesyuarat ( Al-Awsat, At-Tabrani, 6/365)

Dengan mengikuti cara-cara yang Nabi Muhammad SAW tunjukkan, dan dengan doa lengkap baginda ajarkan khas utk ummatnya, maka InsyaAllah di sana akan ada petunjuk terbaik.

Memadailah kita berusaha dengan strategi dan perancangan, dan selebihnya urusanNYA yg menentukan terbaik utk kita, kerana "Ada hal-hal yang harus difikirkan manusia, tetapi ada juga hal-hal yg BUKAN HAK manusia utk memikirkannya.."

Tentang jawapan atau petunjuk Istikharah, tidak menjadi kemestian melalui mimpi atau sebarang petunjuk tertentu, dan kadang-kadang/kebanyakan petunjuk mimpi bukanlah petunjuk yg paling tepat kerana kita bukanlah seseorg yg bersih hatinya, dan kemungkinan mimpi kita telah diganggu oleh Syaitan untuk memayahkan kita dengan jawapan itu.

Justeru, apa yang dianjurkan adalah istikharah diteruskan sehingga ikatan pertalian telah selesai dilaksanakan, dan jawapan sebenar kepada istikharah adalah kelancaran perhubungan kita dengan si dia, tanpa ada sebarang halangan di tengah-tengah jalan.

Berikut adalah beberapa bentuk jawapan yg bakal kita dapat hasil istikharah berterusan dan hikmahnya.

(1) Jika diberi petunjuk positif, maka Alhmdulillah. Dan teruskan istikharah dan sentiasa bersyukur kepadaNYA. Hikmahnya adalah TIADA RUGI..

(2) Jika negatif jawapannya, maka itu lah dia hikmah Istikharah iaitu TIDAK KECEWA.

(3) Jika lambat mendapat keputusan maka hikmah Istikharah iaitu TIDAK PUTUS ASA.

Wallahu'alam..

Kesalahan yg biasa dilakukan oleh dua pasangan dalam istikharah, di sini ditegur dan disyorkan penyelesaian seikhlasnya utk kedua-dua, sama ada lelaki atau perempuan:

(1) Sekiranya hasil istikharah menunjukkan ketidakselesaan (dan dia merasakan ini jawapan) pada hati kepada salah seorg, maka dinasihatkan memberitahu kpd pasangan dengan sebaik mungkin, dan diberhentikan..dalam masa yg sama istikharah diteruskan.

(2) Jika didapati jawapan adalah positif, maka digalakkan disegerakan perkahwinan berserta diteruskan lagi istikharah, agar tiada masalah di sepanjang pelaksanaan.

(3) Jika belum mendapat apa-apa kepastian jawapan, maka digalakkan meneruskan istikharah dengan lebih istiqamah.

Adalah menjadi kesalahan dan satu kesilapan besar apabila masing-masing membuat istikharah dan mendapat jawapan, tetapi menyatakan "Saya sudah melaksanakan istikharah, dan jawapannya tidak boleh diberitahu (dirahsiakan), cukuplah saya dan Allah sahaja yg mengetahuinya".

Kenapa kenyataan ini salah, walaupun seolah-olah jika kita perhatikan mempunyai unsur-unsur pergantungan yg tinggi kepada Allah?

Betul! pergantungan kepadaNYA begitu tinggi (hablun minallah memang hebat), tetapi ke mana pergi hablun minan nas. Tidakkah dengan jawapan "gantung tidak bertali" ini akan menyebabkan pihak yg sedang menunggu jawapan, tertunggu-tunggu. Dan ternanti-nanti, malah menyebabkan fikiran pihak itu terganggu dalam segala urusan, hati pihak itu juga tidak akan tenang.

Alangkah baiknya, jika berterus terang.

قل الحق ولو كان مرا

(Katakanlah benar walaupun pahit), kata-kata Hikmah ini memadai utk menjawab segala-galanya, kerana dengan berterus-terang dan jujur, banyaknya kebaikan dan manfaat untuk semua.

Cukup mudah disebut, tapi agak susah dilaksanakan..BERTERUS TERANG dan JUJUR..

Seterusnya, dinasihatkan kepada yang sedang mengalami masalah ketidakstabilan emosi dalam menghadapi gelombang cinta ini. Tiada cinta yg sebenarnya kecuali hanya selepas dihalalkan dengan ikatan pernikahan, dan untuk ke arah itu, persediaan mental dan fikizal amat penting.

Oleh itu, sebelum melayan alunan cinta, pastikan kita cukup bersedia dengan perancangan ke arah utk menghalalkan perhubungan, bukan sekadar mahu melayan mengikut tuntutan nafsu muda semata-mata.

Jika perancangan belum pernah terlintas atau perjalanan masih jauh, adalah dinasihatkan cubalah sedaya upaya mengawal arus deras cinta yg hanya bakal menghanyutkan.

Sekali kita hanyut, selamanya kita akan menyesal, kerana dibimbangi KAFFARAH (penghapusan) dosa akan diterima apabila kita berkahwin kelak. Memang alunannya mengasyikkan sebelum kahwin, tetapi apabila setelah kahwin, alunan ini akan bertukar menjadi sumbang dan menyakitkan telinga.

Kerana percayalah, modus operandi Iblis dan konco-konconya hanyalah mencantikkan serta memperindahkan maksiat, dan menghodohkan serta memburukkan ibadah.

Akhirnya, nasihat ringkas untuk semua yg terlibat dgn hal-hal ini, mulakan dengan ISTIKHARAH pada hari ini, bukan dengan menetapkan "nama si dia" tetapi memadailah dengan menyatakan kepadaNYA "jodoh terbaik untukku"..agar hasil istikharah kita yg berterusan itu, dan jawapannya adalah sesuatu yg terbaik bakal DIA takdirkan.

Bagi mereka yg sedang dalam lamunan dan hanyut ombak, fikir-fikirkanlah utk menghalalkannya, dan jika masih belum bersedia, jangan sesekali bermain "api".

Dan bagi yang belum tiada dan masih dalam proses mencari atau masih belum memikirkan, maka sentiasalah berdoa ada diketemukan yang terbaik dari sisiNYA, dan setiap takdirNYA itu dirangkaikan dengan keredhaannya semata-mata.

Satu analogi utk seseorg yg bersedia ke arah cinta halal atau yg sedang bercita-cita ke arah itu..

"Untuk menjadi nakhoda, apa yang penting pada mulanya adalah persiapan sebuah bahtera yang lengkap dan berusaha sedaya mungkin untuk melihat dari segenap penjuru tentang keadaan bahtera tersebut. Seterusnya, nakhoda juga perlu menyiapkan diri dengan ilmu-ilmu pengendalian bahtera, serta ilmu-ilmu teknikal yang berkaitan, agar dengan membawa masuk anak-anak kapal ke dalam bahtera seterusnya berlayar, dapat menjamin keselesaan mereka semua. Yang pasti setiap bahtera berlainan nakhoda dan berlainan lautan menjanjikan pelbagai peristiwa/dugaan yang bakal ditempuh, dan ini semua diatasi dengan ilmu-ilmu yg telah dilengkapi sebelum ini.."

"jika hanya mendayung sampan, jangan sesekali menduga lautan dalam, jika hanya persediaan terlalu sedikit dan masih belum tetap pendirian serta keyakinan, jangan sekali mencuba utk memasuki alam perkahwinan yg menanti dgn 1001 warna kehidupan.."

Walau bagaimanapun, SABAR, TAWAKKAL & TAQWA itulah kunci segala-galanya..

اللهم إني أسألك حبك وحب من يحبك وحب ما يقرني إليك وأدخلني الجنة مع الحب

Ya Allah, aku memohon kecintaanMU, kecintaan orang yang sentiasa mencintaiMU, kecintaan apa sahaja mendekatkan diriku kepadaMU, dan masukkanlah aku ke syurga bersama-sama kecintaan itu..

10 Soalan Sebelum Bertunang


Membuat keputusan untuk berkahwin bukanlah suatu perkara yang mudah. Perkahwinan bererti memasuki suatu alam yang berlainan sama sekali dengan alam yang pernah dilalui sebelumnya, bak kata Tan Sri S M Salim dalam salah satu lagunya, 'dulu lain sekarang lain, dulu bujang sekarang dah kahwin'.

Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengharapkan perkahwinan itu kekal bahagia buat selama-lamanya. Ramai yang berjaya. Namun tidak kurang pula yang kecewa.

Al-Ustaz Jasim Muhammad al-Mutawwa', bekas kadi ahwal syakhsiyyah di Kuwait menyimpulkan antara sebab berlakunya keretakan dan kegagalan dalam perkahwinan adalah kurang taaruf atau tidak mengenali antara satu sama lain dengan mendalam sebelum berkahwin.

Taaruf yang mendalam atau mengenali bakal teman hidup sebelum melangsungkan perkahwinan sangat penting demi menjamin kesejahteraan dan keseimbangan dalam menjalani kehidupan berumahtangga.

Ini tidak bermakna pasangan mesti melalui alam percintaan sebelum berkahwin, kerap bertemu dan berhubung melalui panggilan telefon, sms, chatting dan sebagainya.

Percintaan sebelum berkahwin seperti yang dilakukan oleh segolongan masyarakat dan ditonjolkan dalam segala macam media sebagai suatu kemestian, suatu dunia yang penuh dengan keindahan dan keseronokan adalah sebenarnya penipuan belaka.

Alam percintaan tidak mendedahkan hakikat diri yang sebenarnya. Masing-masing berusaha menunjukkan yang terbaik sahaja di hadapan pasangannya.

Setelah berkahwin barulah terbongkar segala rahsia, segala perangai dan sikap buruk yang selama ini disembunyikan.

Untuk mengenali calon pasangan hidup anda dengan mendalam, al-Ustaz Jasim Muhammad al-Mutawwa' mencadangkan agar anda mengajukan 10 soalan.

Soalan-soalan ini boleh diajukan secara langsung semasa sesi taaruf, atau melalui orang tengah. Jika calon memilih untuk bertemu, melihat dan berkenalan pastikan pertemuan itu tidak dilakukan secara berdua-duaan di tempat suci dan terpencil.

Jangan cemari niat yang suci dengan melanggari perintah Allah dan Rasul. Jangan relakan syaitan menjadi orang ketiga di antara anda dengan si dia.

10 soalan itu adalah:

1. Apakah wawasan hidupnya?

Setiap orang mempunyai wawasan dan cita-cita yang ingin dicapai dalam hidupnya. Inilah yang perlu anda ketahui mengenai bakal pasangan hidup anda.

Sekiranya anda dan dia mempunyai wawasan dan matlamat hidup yang sama maka perselisihan dalam rumahtangga akan berkurangan.

2. Bagaimanakah kefahamannya mengenai konsep perkahwinan?

Kefahaman serta tasawur atau gambaran yang jelas mengenai perkahwinan amat penting.

Sekiranya kedua-dua pihak mempunyai kefahaman yang berbeza, umpamanya satu pihak menganggap perkahwinan hanya sekadar memenuhi tuntutan nafsu semata-mata, sedang satu pihak lagi memandang sebagai satu ibadah, sudah semestinya rumahtangga yang bakal dibina tidak akan aman daripada perselisihan dan pergaduhan.

3. Apakah sifat-sifat yang digemari dan tidak digemarinya?

Adalah penting bagi setiap pasangan mengetahui kegemaran pasangannya, apa yang disukai dan tidak disukainya kerana kadang-kadang perselisihan berlaku disebabkan kelainan kegemaran dan citarasa.

Sekiranya kegemaran setiap pihak diketahui terlebih awal mungkin perselisihan dapat dielakkan.

4. Apakah pandangannya mengenai anak pada tahun pertama perkahwinan?

Setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza mengenai masa yang sesuai untuk menimang cahaya mata.

Sekiranya satu pihak belum bersedia sedang pihak yang satu lagi sudah tidak sabar untuk bergelar ibu atau ayah, pastilah kedua-dua pihak akan berasa tertekan dan perhubungan akan jadi tegang.

5. Adakah dia mempunyai masalah kesihatan atau kecacatan?

Masalah kesihatan yang kronik atau kecacatan semula jadi pada anggota badan tidak wajar disembunyikan.

Mengetahui adanya penyakit atau kecacatan tertentu akan mempengaruhi keputusan yang bakal diambil.

Menyembunyikan penyakit yang kronik atau kecacatan yang mengaibkan boleh dianggap sebagai satu penipuan.

6. Adakah dia seorang yang suka bergaul?

Sesetengah orang suka bergaul dengan pelbagai lapisan masyarakat, mempunyai kawan dan kenalan di merata-rata tempat. Sesetengah yang lain pula suka menyendiri, tidak pandai berkawan dan sukar didampingi.

Orang macam mana yang anda cari?

7. Bagaimana hubungannya dengan ahli keluarganya?

Perkahwian bukan sekadar aqad yang mempertemukan antara dua jiwa. Sebaliknya perkahwinan merupakan hubungan kemasyarakatan yang mencantumkan antara dua keluarga atau lebih.

Oleh itu bakal tunangan harus tahu status keluarga serta hubungan mereka antara satu sama lain. Hubungan kekeluargaan juga sedikit sebanyak menggambarkan keperibadian seseorang.

8. Apakah kegemarannya dan bagaimana dia mengisi waktu lapangnya?

Kegemaran serta cara seseorang memenuhi masa lapangnya juga memberi gambaran tentang wawasan serta cita-citanya dalam hidup ini.

9. Adakah dia aktif dalam mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau pertubuhan kebajikan?

Keaktifan dalam persatuan kebajikan atau pertubuhan sukarela menggambarkan dia bukan seorang yang sombong dan mementingkan diri.

Orang yang hidupnya sekadar untuk memenuhi cita-cita dan wawasan peribadi semata-mata sebenarnya hidup dalam dunia yang sempit dan mati sebagai insan yang kerdil.

Tetapi orang yang hidup dalam perjuangan akan hidup sebagai insan yang hebat dan apabila dia mati namanya akan dikenang zaman-berzaman.

10. Apakah pandangannya sekiranya ibu bapa masuk campur dalam urusan peribadi atau urusan rumahtangga mereka?

Setengah orang menganggap rumahtangga adalah masalah peribadi yang terlalu khusus. Tiada seorang pun yang boleh masuk campur walaupun ibu bapa sendiri.

Hal ini sangat penting diketahui oleh setiap orang yang akan memasuki gerbang perkahwinan.

Apakah pandangan bakal pasangan hidupnya.

Adakah dia termasuk dalam golongan di atas atau sebaliknya seorang yang terlalu bergantung kepada kedua-dua ibu bapanya walaupun telah berkeluarga?

Apabila anda telah mendapat jawapan yang bersesuaian dengan apa yang dicari, maka teruskanlah hasrat anda untuk melamarnya. Begitu juga halnya dengan pihak yang dilamar.

Pastikan anda mengenali jejaka yang melamar itu dengan mengajukannya 10 soalan di atas.

Friday, January 21, 2011

Carta hati (original song) - najwalatif

WICITRA - Mira Edora








Mira Edora
Nama tercipta
Kata bicara terukir mesra
Inginku sunting bunga di taman
Untukku hiasi mahligai cinta

Inginku hampiri
Hatimu yang sunyi
Kasihku... sayangku...

Oh Mira Edora (2X)
Oh... Oh...

Mira Edora
Kaulah segalanya...
Padamu diriku ada kekosongan
Inginku temui dirimu sayang

Agar terubatlah rindu hatiku
Inginku selami
Malammu yang sepi
Kasihku... sayangku...

Oh Mira Edora



* dia bg kat ak lagu nie.... =) thanks dear....

Wednesday, January 19, 2011

SURAT DARI SORG BAPA KPD BOIPREN ANAK NYA


Kepada Boyfriend anak aku,
Peraturan 1: Kalo ko sampai kat pagar umah aku pastu dok hon-hon, pastikan ko bawak barang yang nak dihantar..sebab ko takkan ambik ape2 atau sesapa.

Peraturan 2: Jangan ko pegang2 anak aku depan atau belakang aku. Ko boleh pandang dia, selagi mata ko tak merayau lebih dari paras leher anak aku. Kalo ko takleh jaga tangan ko dari dok pegang2 anak aku..aku boleh tolong cabut dan jaga tangan ko kat umah..

Peraturan 3: Aku tau skang nih fesyen budak2 pakai seluar londeh sampai nampak boxer atau spender ko. Aku ni open-minded, so aku takkan suruh ko pakai seluar tu elok2 cam manusia normal. Tapi, bagi memastikan yang seluar ko takkan terbukak atau dibukak semasa berdating ngan anak aku, aku akan pakai stapler gun kat dalam laci aku nih untuk lekatkan seluar ko kat pinggang.

Peraturan 4: Aku rasa mesti ko tau pasal kempen seks selamat yang omputih dok canang hari2 kat tv atau internet. Kalo tak pakai perlindungan cam kondom atau lain2, ko mungkin akan dapat penyakit yang mungkin membunuh ko satu hari nanti. Meh sini aku nak bagitau, kalo ngan anak aku ni, aku lah pelindung tuh..dan aku akan mendatangkan sakit kat tubuh badan ko dan kemungkinan besar akan bunuh ko jugak. Paham?

Peraturan 5: Biasalah kalo ko nak berkenalan lebih baik ngan aku ni sebagai calon bapak mertua ko..ko nak berbual pasal politik, pasal sukan atau lain2 topik semasa. Aku takmo dengar semua tuh. Satu jer topik yang aku minat nak dengar: bila ko nak antar anak aku balik ke umah ni semula? Dan jawapan yang aku nak dengar cuma: Awal.

Peraturan 6: Aku rasa ko ni hensem, popular kat kolej/pejabat ko, banyak peluang nak dating ngan aweks2 lain yang lagi kiut-miut..aku takde hal ngan kelebihan ko tu..selagi anak aku pon ok dengan kepopularan ko. Tapi, sekali ko dah couple ngan anak aku, ko jangan pandai2 cari pompuan lain sampai la anak aku dah bosan ngan ko atau dia break-off ngan ko. Kalo ko wat anak aku nangis, aku pulak akan wat ko nangis.

Peraturan 7: Sementara ko menunggu anak aku bersiap, jangan dok mengeluh kalo dia bersiap lama sangat. Kalo ko nak orang yang punctual, ko leh dating ngan mat askar. Kalo ko bosan menunggu kat luar tu, tolong le wat ape yang patut, cam basuh keta aku atau cat pagar umah aku ni.

Peraturan 8: Tempat2 berikut adalah dilarang sama sekali korang pergi dating; tempat yang ada katil, ada sofa, ada rumput atau apa2 tempat yang leh duduk2 atau baring2. tempat2 yang takde kehadiran orang tua, polis, tok imam. Tempat2 yang gelap. Tempat2 yang membolehkan korang berpegang tangan/menari atau bersukaria. Tempat2 yang panas sampai membuatkan anak aku terpaksa pakai tshirt takde lengan..pakai short skirt. Tempat yang sejuk sampai ko kena panaskan badan anak aku. Movie yang romantic, berunsurkan cium2 tu elakkan. Movie pasal seksa kubur atau hari kiamat dibolehkan.

Peraturan 9: Jangan sekali-kali menipu aku. Aku ni nampak jer perut buncit, kepala hampir botak, tapi aku akan tau semua pergerakan ko dari spy2 aku. Kalo aku tanya ko nak pegi mana, dengan sapa lagi yang join ngan korang, ko ada satu peluang jer nak jawab dengan benar, tiada yang tak benar melainkan benar belaka. Aku ada satu senapang patah, satu cangkul dan lima ekar tanah yang penuh hutan kat belakang umah aku ni. Selalunya aku dok menembak khinzir kat situ. Kalo aku tembak kepala ko kat belakang tu, takde sapa yang nak tanye. Jangan main2 ngan aku.

Peraturan 10: Ko patut takut ngan aku ni..kalo boleh biar sampai sangat2 takut. Aku ni dok teringat2 lagi peristiwa bukit kepong. Sampai skang kalo ada orang datang umah senyap2 pastu dok berbual kat laman aku nak tembak..aku ingatkan komunis. Nanti dah abih dating, sampai kat pintu pagar, bukak pintu kereta dan angkat dua2 tangan ko tinggi2. Cakap dengan jelas saya datang antar anak pakcik. Pastu terus blah. Tak payah masuk minum teh. Kilauan matahari yang ko nampak kat tingkap umah aku ni ialah teropong senapang sniper aku.

Sekian. Yg ditakuti, Bapak Kepada Gf ko

* ak dapat dr blog yg ak tgok2..... fikirkan2 n selmat beramal... =)

Sunday, January 16, 2011

kosong

waaaaaaaa!!!!!
ak rasa stress!!
rasa kosong
mak!!!
tolong mak!!!!
berikanla ak jalan keluar dr masalah ni ya allah...........
ak rasa x sanggup nk hadapi......
:'(

Friday, January 14, 2011

Doa Utk Mendapat Zauji Yg Soleh...(suami)


Ya ALLAH,

Temukanlah aku seorang suami yang akan menjadi sebagian dari hidupku. Seorang yang sungguh mencintaiMU lebih dari segala sesuatu. Seorang yang akan meletakkanku pada posisi kedua di hatinya setelah Engkau. Seorang suami yang hidup bukan untuk dirinya sendiri tetapi untukMU. Wajah kacak dan daya penarik tidaklah penting. Yang paling penting adalah sebuah hati yang sungguh mencintai dan haus akan Engkau dan memiliki keinginan untuk menjadi seperti Engkau (menauladani sifat-sifat Agung Mu). Dan ia haruslah mengetahui bagi siapa dan untuk apa ia hidup, sehingga hidupnya tidaklah sia-sia.

Seseorang yang memiliki hati yang bijak bukan sahaja otak yang cerdas. Seorang suami yang tidak hanya mencintaiku tetapi juga menghormati aku. Seorang suami yang tidak hanya memujaku tetapi dapat juga menasihati ketika aku berbuat salah. Seorang yang mencintaiku bukan karena kecantikanku tetapi karena hatiku. Seorang suami yang dapat menjadi sahabat terbaikku dalam tiap waktu & situasi. Seseorang yang dapat membuatku merasa sebagai seorang wanita ketika berada disebelahnya.

Aku tidak meminta seorang yang sempurna, Namun aku meminta seorang yang tidak sempurna, sehingga aku dapat membuatnya sempurna dimataMU. Seorang suami yang membutuhkan dukunganku sebagai peneguhnya. Seorang suami yang membuatkan doaku untuk kehidupannya. Seseorang yang membuatkan senyumanku untuk mengatasi kesedihannya. Seseorang yang membuatkan diriku untuk membuat hidupnya menjadi sempurna.

Dan aku juga meminta: Buatlah aku menjadi seorang perempuan yang dapat membuat,suami itu bangga. Berikan aku sebuah hati yang sungguh mencintaiMU, sehingga aku dapat mencintainya dengan cintaMU, bukan mencintainya dengan sekedar cintaku. Berikanlah SifatMU yang lembut sehingga kecantikanku datang dariMU bukan dari luar diriku. Berilah aku tanganMU sehingga aku selalu mampu berdoa untuknya. Berikanlah aku penglihatanMU sehingga aku dapat melihat banyak hal baik dalam dirinya dan bukan hal buruk saja. Berikan aku mulutMU yang penuh dengan kata-kata kebijaksanaanMU dan pemberi semangat, sehingga aku dapat menbuatnya bahagia setiap hari, dan aku dapat tersenyum padanya setiap pagi. dan slalu meberikan semangat untuknya

Dan bilamana akhirnya kami akan bertemu, aku berharap kami berdua dapat mengatakaan "Betapa besarnya ALLAH itu karena Dia telah memberikan kepadaku seseorang yang dapat membuat hidupku menjadi sempurna". Aku mengetahui bahwa Engkau menginginkan kami bertemu pada waktu yang tepat dan Engkau akan membuat segala sesuatunya indah pada waktu dan saat yang Kau tentukan. Kau maha mengetahui suami terbaik untuk diriku, keluargaku, agamaku sama ada ada dunia dan akhirat.. Temukanlah segera pasangan hidupku..suamiku. .bakal bapa utk anak2 ku kelak..Jangan biarkan aku keseorang menjalani hidup ini..sesungguhnya kau maha mengasih lagi maha penyayang..

Amin...

Thursday, January 13, 2011

6ixth Sense - Cinta Matiku Lirik [HD/HQ]

speak english








hari ni agak terasa sikit otot2 mulut ku pbila trpasa mnyebut bhs english...
terimbau kmbali la semua vocab2 yg tlah berhabuk
semua utk danial......
harap2 diamalkn la yea......
pastue ntah angin p la ak ni.....
den gilo gambar!!
muahahahaha..















Wednesday, January 12, 2011

Kalau Berpacaran with lyrics.wmv





*pada kamu yang KU SAYANGI......
dgrlah bait kata2 lagu nie.........
spesel for u............... (◕‿◕✿)

Tuesday, January 11, 2011

Ungu - Andai Ku Tahu





Andai Ku tahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

Andai Ku tahu
Kapan tiba masaku
Ku akan memohon
Tuhan jangan kau ambil nyawaku

Chorus:
Aku takut
Akan semua dosa-dosa ku
Aku takut
Dosa yang terus membayangiku

Mungkin tahu
MalaikatMu kan menjemputku
Izinkan aku
Mengucap kata tobat PadaMu

Ampuni aku
Dari segala dosa2 ku
Ampuni aku
Menangis minta tobat PadaMu

Aku manusia
Yang takut neraka
Namun aku juga
Tak pantas di surga

Andai Ku tahu
Kapan tiba ajalku
Izinkan aku
Mengucap kata tobat PadaMu


*andaiku tahu!! :(

Tuesday, January 4, 2011

MOHD DANIAL TAN

haaaa.........
mesti nk tau kan sapa kah gerangan nama di atas....
2 adlh nama anak muridku...
yg berbangsa cina...
lau nk ckap malay tue agak ssh nk di paham...
comel sgt tau tan ni tau....
ari ni seronok sgt..
nk tau x sbb aper??
sbb danial tan dh pandai sebut huruf n kenal huruf hijaiyah...
ak seronok sgt sbb tgk dier suker sgt bler dpat baca...
al maklumla...
nk cakap malay pon susah..
kner terangkan bnyak kli..
mmg dugaan betul..
mana taknyer bapak nyer pior cina....
kt rumah pown ckp cina jer....
ckp malay cmer ngn maknyer jer...
2 pown maknyer selalu x de kt rumah...
danial tan ni pemalu sgt orgnyer...
lau dier malu dier akn gigit kuku dier...
comel sgt2.....
seronok ajar dier sbb cpat tgkap....
alhamdulillah.....
suka sgt2...
InsyaAllah danial tan akn berjaya satu hari nanti...
ustazah akn doakan awak selalu...
(^_^)